Skip to main content

Apotek 1 og Egencia oppnår besparelsessuksess

Apotek 1 og Egencia oppnår besparelsessuksess

2 min
Posted: 15 September 2020
Topics: Blogg
Apotek1_web_CS.jpg

Innkjøpssjef for Apotek 1 Gruppen AS i Norge, Atle Øiseth, mener det er viktig å gå foran som et godt eksempel når man skal påvirke ansatte i over 350 apotek til å bestille reisene sine selv.

Vi reiser stadig mer enn før, sier Atle Øiseth, som siden 2012 har hatt ansvaret for innkjøp og besparelser for apotekkjeden «Apotek 1» i Norge. Han innrømmer at han liker å ha kontroll, og ser det verdifulle i at Egencia som forretningsreisebyrå gir han en samlet oversikt over forbruk og besparelser for totalt 350 apotek på tvers av Norge.
Fremmer moderne teknologi
Apotek 1 er opptatt av å fremme moderne teknologi. Den siste tiden har vi satset stort på IT, med blant annet et nytt HR-system og et digitalisert varelager. Gode, teknologiske løsninger gjør at vi sparer tid, noe som igjen resulterer i økte økonomiske besparelser.
Øiseth presiserer at han ser en likhet mellom Apotek 1 og Egencia når det kommer til den digitale satsningen. Blant annet er HR-systemet valgt med tanke på å integrere det i Egencias plattform. Videre vektlegger han at Apotek 1 ser på Egencia som en stor og troverdig aktør med et brukergrensesnitt som er lett gjenkjennelig fra plattformene til Expedia og Hotels.com, hvor de ansatte ofte bestiller sine reiser privat. Dette grensesnittet er med på å kutte navlestrengen til det vi kjenner som det «tradisjonelle reisebyrået». Prosessen med å bestille forretningsreiser er nå langt mindre manuell enn for noen få år siden.
Økte besparelser gjennom online bestillinger. Øiseth fortsetter:
Min viktigste oppgave er å spare penger for selskapet og sørge for at løsningene er mest mulig effektive og stabile i bruk. I motsetning til tidligere, da sekretæren ringte inn til reisebyrået og bestilte reisen, har Apotek 1 nå endret holdningen hos de ansatte. Mest mulig av reisevirksomheten skal nå bestilles av den reisende selv direkte i portalen.
Sammen med Account Manager i Egencia, Jens Karlsson, jobber Apotek 1 mot at 80% av all reisevirksomhet skal bestilles via selvbookingsløsningen til Egencia. Karlsson presenterer månedligere rapporter for å visualisere denne utviklingen. Klikk her for å lese hele artikkelen... Read the case study in English here...
Was this content helpful?
0