
I alle årene som Business Travel Show i London har gjennomført sin undersøkelse blant reiseinnkjøpere, har det å sørge for etterlevelse av reisepolicyen alltid stått høyt på prioriteringslisten – ofte nesten like høyt som å redusere bedriftens reisekostnader.
Det er lett å forstå hvorfor bedrifter synes det er viktig å forsøke å spare kostnader på forretningsreiser, men man skulle tro at reiseinnkjøpere hadde kommet lenger når det gjelder å sikre etterlevelse av reisepolicy. Det er ikke tilfelle.
English version - Psycology of Complience
-
Problemet er at mennesker nærmest er programmert til å benytte seg av smutthull og tøye grensene. Og noen gjør det oftere enn andre.
Hvordan kan Travel Managers forhindre dette?
En studie fra 2016 om atferd og policy-etterlevelse i organisasjoner utført av britiske Financial Conduct Authority fant at mennesker oftere bryter regler «når de kan rasjonalisere fordelene ved regelbryting og allikevel bevare sin status som gode og hederlige personer». "De må derfor gjøre en vurdering av de eksterne insentivene for regelbrudd mot interne intensiver som følelsen av tilfredshet ved å ha gjort det som er rett og skam ved å ha gjort noe galt," sier forfatterne. Dette er grunnen til at innføring av spillifisering har vært relativt vellykket i en forretningsreisekontekst. Hvis du belønner reisende med poeng, og disse poengene vises i en svært synlig ligatabell, så kan dette føre til at dine forretningsreisende vil være mer interesserte i policyetterlevelse.-
Problemet er at fordelene ved å ikke følge reisepolicyen ofte kan være svært forlokkende – f. eks. opphold på et bedre hotell eller flere bonuspoeng til den reisende privat.
Men er straff den riktige veien å gå, eller bør vi i stedet belønne de som følger reglene?
Forskning av Dr. Jan Kubanek, som forsker på anatomi og nevrobiologi på Washington University i St. Louis i USA, har funnet svaret. Deltagerne i studien fikk avspilt en serie av klikkelyder i øret eller fikk en serie av lysglimt i øynene. De måtte bestemme om de hørte eller så flere på venstre eller høyre side og ble gitt en belønning på mellom 5 og 25 amerikanske cent for riktige svar, mens feilaktige svar førte til at det samme beløpet ble trukket fra. Deltagere som fikk belønning hadde en tendens til å gjenta sine tidligere valg, og den tendensen ble sterkere ettersom belønningen økte. Deltagere som ble straffet anstrengte seg for å unngå å gjøre det samme valget som tidligere. I motsetning til deltagere som fikk belønning var denne tendensen like sterk og konsekvent uansett hvor stor summen de tapte var. Kubanek sa: "Objektivt sett skulle man tro at det å vinne 25 cent ville ha en like sterk effekt som det å tape 25 cent, men det var ikke det vi fant."-
Hans konklusjon var at pisk eller straff er bedre enn gulrot eller belønning for få folk til å følge reglene.
-
Selv om undersøkelser viser at straff fungerer best, kan det å ikke tilbakebetale reiseutlegg være for ekstremt for noen bedrifter.
English version - Psycology of Complience