Skip to main content

En tydelig policy, spesialpriser og crew-management systemer gir resultater

En tydelig policy, spesialpriser og crew-management systemer gir resultater: Sparer millioner på gode avtaler og effektiv reiseadministrasjon

4 min
Posted: 29 May 2017
Topics: Blogg
marine3_17.jpg

Rekordhøye 96 prosent av de reisende i energi-, marine- og offshoresektoren kjenner i dag til virksomhetens reisepolicy. Ny teknologi gjør det stadig enklere å styre den reisende til virksomhetens avtalepartnere, og dermed redusere kostnadene ytterligere.

- Forretningsreisebyråer som Egencia kan ifølge våre beregninger spare norske shippingvirksomheter for millionbeløp hvert eneste år gjennom å bistå med å utvikle og følge opp en fornuftig reisepolicy. I tillegg bidrar vårt skreddersydde crew-management system og dedikerte reisebestillere til effektive mannskapsskifter, sier Anders Lindqvist, adm. direktør i Egencia® Norge. Undersøkelsen er gjennomført av Egencia og 640 kunder innenfor shipping (energi, marine og offshore) har besvart spørsmålene.

Svært lojale

35 prosent sier de aldri avviker fra virksomhetens reisepolicy selv om det ville økt effektiviteten eller komforten på reisen. 29 prosent sier de tillater seg å gjøre avvik dersom beløpet ikke overstiger 500 kroner. Kun 14 prosent er villige til å bruke mer enn 1000 kroner ekstra. - Ansatte i norsk shipping er svært lojale til de retningslinjene de får fra virksomheten. Selv avvik på noen få hundrelapper på en reise som koster mange tusen, anser de fleste som helt uaktuelt, sier Lindqvist.

Informasjon når du trenger det

For å sikre en effektiv reiseadministrasjon har de fleste virksomheter i energi-, marine- og offshoresektoren en policy som sier at de ansatte selv bestiller innenlandsreisene, mens utenlandsreisene går via dedikerte reisebestillere. - Tidligere måtte de reisende kjenne til hvilke som var virksomhetens avtalepartnere for alltid å velge rett flyselskap og hotell. Med vår teknologi får de reisende denne informasjonen akkurat når de trenger den uansett om de bestiller via appen eller nettsiden. Samtidig har denne sektoren rett på egne Marine-billetter hos flyselskapene når de ansatte reiser utenlands. Da er det fornuftig at bestillingen går via en reisebestiller som kjenner dette spesielle markedet, og sikrer at man får den absolutt beste prisen, forteller Ole Einar Jørgensen, Strategic Account Director Marine, Offshore and Energy i Egencia Norge,

Eget crew-management system

For mange er mannskapsskiftene krevende og kostbart. Det er mye å spare på effektive systemer og en leverandør som har dette som sin kjernekompetanse. - Egencia har meget lang erfaring med mannskapsskifter. Vi har utviklet et eget crew-management system og har ansatte som holder på med dette hver eneste dag. Dette gir store besparelser, og gjør at våre kunder kan konsentrere seg om det de er gode på, så tar vi oss av de reisende, sier Jørgensen.

Shopper beste pris

Sammenlignet med andre land i Europa, samt Kina og USA er reisepolicyen i norske virksomheter mindre firkantet. Blant annet er Norge det landet hvor færrest har klare restriksjoner på hvilke klasser man kan fly i og hvilke hoteller man skal benytte (1) - En del norske virksomheter, også innenfor energi-, marine- og offshoresektoren, er opptatt av å benytte seg av de pristilbudene som er i markedet. Å bo billigst mulig er for eksempel iblant viktigere enn å benytte en bestemt kjede. Dette er nok i stor grad knyttet til at Norge har en stor andel små- og mellomstore bedrifter som heller stoler på oss til å finne de beste alternativene enn å bruke tid på å forhandle egne avtaler med utvalgte fly- og hotellselskaper. Da blir reisebyråets kompetanse, spesialpriser og teknologi svært verdifull fordi vi alltid har oversikten over hvor og hvordan den reisende får den beste totalprisen, avslutter Anders Lindqvist i Egencia.

Egencia på Nor-Shipping 30. mai – 2. juni 2017

Vi vil viser frem våre nyeste teknologi- og serviceløsninger på messen. Besøk oss på stand C03-17.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av Egencia i Norge gjennom marketsanalyseverktøyet EasyResearch by Questback i 3-9. februar 2017.  Spørreskjemaet ble besvart av 640 kunder, både forretningsreisende, reisebestillere og Travel Managers/innkjøpere.

Om Egencia

Egencia gjør forretningsreisen bedre ved å gjøre den mer helhetlig og integrert. Egencia setter den reisende i sentrum ved å kontinuerlig utvikle løsninger som er brukervennlige og effektive. Drevet av forbrukerinnsikt og teknologiinvesteringer fra moderselskapet Expedia-gruppen, kobler Egencia sammen alt den reisende trenger på ett sted – utvalg, teknologi, service og rapportering.  Egencia tilbyr tjenester i 66 land. Vil du vite mer om Egencia, kan du besøke www.egencia.no, @Egencia_NO og se Egencias blogg. © 2017 Egencia LLC. Med enerett. Egencia og Egencia-logoen er enten registrerte varemerker eller varemerker tilhørende Expedia Inc. i USA og/eller andre land. Alle andre varemerker tilhører sine respektive eiere.

For ytterligere informasjon og kommentarer, vennligst kontakt:

Anders Lindqvist, Administrerende direktør i Egencia Norge, tlf.: 480 18 902, e-post: alindqvist@egencia.com Ole Einar Jørgensen,  Strategic Account Director Marine, Offshore and Energy i Egencia Norge, tlf.: 913 22 928, e-post: ojorgensen@egencia.com (1) Undersøkelse fra mai 2016 som ble utført av det globale konsulentselskapet Northstar på vegne av Egencia. Spørreskjemaet ble besvart online av 6057 forretningsreisende i UK, Frankrike, Tyskland, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Kina, Australia, India, USA og Canada.

Was this content helpful?
0