Skip to main content

Fortsatt utfordrende å oppnå tilfredshet hos de reisende? Her er noen gode råd 

Posted: 23 October 2017
Topics: Blogg
travelersatisfactionblog.jpg
Forretningsreiser er ikke alltid like enkelt. De kan forårsake bekymring for den reisende, enten det er på grunn av skyldfølelse for å være borte fra familien, ukjente omgivelser, tidsplanlegging eller sikkerhetsspørsmål. Det er viktig å lytte til dine reisende og passe på at de er tilfredse og fornøyde. For forretningsreisebransjen var 2017 året da bedrifter ble mer bevisste på sine ansattes behov og velvære. I den nyeste utgaven av Business Travel News ved navn Voice of the Traveler undersøkte de hvor tilfredse forretningsreisende er med reiseprogrammene sine, for å finne ut mer om hva reisende ønsker og trenger når de er på farten. Basert på antall reiser en forretningsreisende foretar seg i løpet av et år, kom de fram til at følgende faktorer er viktigst for en vellykket reise:
  • Tilgang til pålitelig Internett.
  • Tilgang til assistanse i tilfelle reiseforstyrrelser
  • Praktiske reisetidspunkter, hotellbeliggenhet osv.
  • Enkel føring av reiseregning
  • Støtte i forbindelse med personlig sikkerhet
Nå som du vet hva reisende foretrekker er det på tide å se nærmere på hvor fornøyde dine reisende er. Vi vet at Travel Managers er i kontakt med et svært bredt publikum bestående av både reisende og beslutningstakere, hvorav alle har ulike behov som du som reiseansvarlig jobber for å møte. For å lykkes er det derfor viktig å ta begge disse målgruppenes synspunkter til etterretning. For eksempel, enkelte økonomi- og innkjøpsavdelinger ønsker å se en direkte sammenheng mellom tilfredshet hos de reisende og gjensalg eller produktivitet. Med andre ord, verdien av tilfredsheten skal ikke overstige kostnaden. Carol Velasquez, Associate Vice-President for innkjøp hos Macerich innrømmer at man har behov for ledelsens godkjennelse for å opprette en forretningsreisevennlig reisepolicy. I tillegg har hun delt hvordan hun tok fatt på denne oppgaven overfor ledelsen. Du kan sørge for din egen suksesshistorie og overbevise ledelsen om at det er tilfredshet hos de reisende som fører til vellykkede reforhandlinger, produktivitet og derfor også kostnadsbesparelser, ved å laste ned denne redigerbare PowerPoint-malen.

Personlig tilpasning gjennom teknologi

Så snart du har ledelsen på din side gjelder det å sørge for at du vet hvilke behov dine reisende har. Personlig tilpasning er avgjørende for å øke tilfredsheten hos de reisende. Reisende ønsker å få relevante valgmuligheter når de bestiller reisen sin, uavhengig av hva slags type enhet de bruker. Forretningsreisende forventer at de reisevalgene de har tatt tidligere får være med på å styre fremtidige bestillinger og reiseplaner. For å kunne få de mest relevante valgmulighetene og den mest effektive teknologien, må du ha tilgang til teknologi som til enhver tid gir deg innsikt i brukermønstre. Forestill deg at du ankommer en fremmed by og at du umiddelbart har informasjon om hvilke typer transport som er raskest, billigst og i tråd med reisepolicyen. Det å ha tilgang til relevante valgmuligheter kan være like nyttig for bedriftens bunnlinje som det er for tilfredsheten hos de reisende. Man kan spare massevis av tid og frustrasjon når man har mulighet til enkelt å finne et overnattingssted som møter den reisendes behov. Når en forretningsreisende har tilgang til alle de valgmulighetene de trenger for å bli fornøyde, øker sjansen for at de bestiller i tråd med reisepolicyen. Sjekk ut oversikten over reisendes behov og lær mer om hvordan et persontilpasset reiseprogram kan hjelpe dine forretningsreisende med å føle seg mer verdsatt og forstått. Jo mer fornøyde de reisende er med de verktøyene, servicen, utvalget og støtten de får fra bedriften, jo mer vil de følge reisepolicyen.

Jobb + fritid = tilfredshet hos de reisende 

En ny studie utført av Expedia Media Solutions ved navn «Profile of the American Bleisure Traveler», viser at 43% av alle forretningsreiser blir forlenget for å kombinere dem med fritidsreiser. «Bleisure» er et ord som blir brukt for å forklare forretningsreiser som kombineres med fritidsreiser. I dag handler forretningsreiser mer om opplevelser og om å få mest mulig ut av reisen. Så hvorfor ikke bli noen dager ekstra og ta med seg familien for å forbedre og dele reiseopplevelsen?  «Bleisure»-reiser kan også hjelpe reisende som sliter med stress i forbindelse med forretningsreiser. I en tid med global usikkerhet kan mange forretningsreisende vegre seg for å reise. På grunn av denne usikkerheten har både Travel Managers og forretningsreisebyråer økt fokus på å ta vare på de som er på reise. Nå om dagen er det viktig å diskutere de bekymringene dine reisende har, lære dem mer om praksis og policy, og tilby dem de teknologiske verktøyene de trenger for administrere egne reiser. Klikk her for å laste ned og tilpasse en sjekkliste for å sørge for dine reisendes helse og sikkerhet. Husk, det er viktig å behandle forretningsreisende som individer med vidt forskjellige behov og ønsker. Dette vil føre til en bedre reiseopplevelse, økt policyetterlevelse og mer fornøyde reisende.