Forventninger rundt vaksiner, standarder og aktsomhetsplikt

Av Wendy White, Egencia CMO
Forrige uke hadde jeg et møte med dr. William Hauptman, medisinsk direktør ved International SOS, og Bruce McIndoe, en anerkjent risikostyringsekspert og grunnlegger av World Aware, for å snakke om det siste innen vaksiner og hvordan vaksineringen kommer til å påvirke forretningsreisebransjen det neste året.
Egencia: De siste ukene har vi fått mange gode nyheter om vaksiner for COVID-19. Hvor sikre og effektive er disse vaksinene egentlig?
Dr. Hauptman: Det er både gode og dårlige nyheter med tanke på situasjonen vi befinner oss i. De dårlige nyhetene er at antallet smittede og sykehusinnleggelser øker i mange land, og at vi går en vanskelig vinter i møte. De gode nyhetene er imidlertid at 58 vaksiner er under utprøving globalt, og seks av dem virker svært lovende. Under testingen brukes det forskjellige plattformer og teknologier, og vaksinene har mest sannsynlig ulik effekt på forskjellige befolkningsgrupper. Det som er veldig bra, er at to vaksiner er på vei til å bli godkjent, og at de er nesten 95 % effektive, noe som er utrolig med tanke på at det opprinnelige målet var 50 %. Disse vaksinene blir tilgjengelige allerede denne måneden.
Egencia: Hvordan blir vaksinedistribusjonen for land rundt om i verden, og hva betyr dette for forretningsreiser?
Dr. Hauptman: Alt går ikke plutselig tilbake til normalen bare fordi vi begynner å vaksinere, men vi kommer til å se forandringer over tid. Det er viktig at vi følger med på innvirkningen og smittespredningen mens vaksinene distribueres. Det kommer til å ta tid å forstå hvor langvarig effekten er, og om det er nødvendig med oppfriskningsvaksiner etter hvert. Det er fortsatt mye vi ikke forstår.
Bruce McIndoe: Jeg er enig. Vi kommer først til å se virkningen av vaksinene i andre halvdel av 2021 og inn i 2022. Det må også jobbes for å overvinne vaksinemotstand og for å oppnå flokkimmunitet. Da må 50–70 % av befolkningen vaksineres. Vi kommer til å befinne oss i et hybridmiljø av testing, begrensninger (som krav om munnbind og avstand til andre) og global vaksinedistribusjon i et par år mens produksjonen og distribusjonen av vaksinene øker.
Egencia: Hva betyr alt dette for forretningsreisebransjen?
Dr. Hauptman: Dette kan skape en stor kløft mellom innenlands- og utenlandsreiser. I enkelte land regner jeg med at innenlandsreiser nesten normaliseres innen midten av året mens utenlandsreiser er litt vanskeligere ettersom det er store variasjoner fra land til land med tanke på vaksinasjonsstatus og innreisekrav.
Egencia: Vi har allerede hørt at flyselskaper krever vaksinasjonsbevis for internasjonale reiser. Hvordan kommer dette til å fungere?
Bruce McIndoe: Vaksinasjonsbevis er noe som allerede brukes i stor skala. Det finnes blant annet for gulfeber, som er en sykdom vi vaksinerer mot hvis folk skal til land der sykdommen fremdeles eksisterer. Det vil være det samme for COVID-19 når vaksinen blir generelt tilgjengelig. Det viktigste på denne tidslinjen er konseptet generelt tilgjengelig.
Dr. Hauptman: Vi kommer igjen til å befinne oss i en hybridtilstand, som Bruce sa. Mange flyselskaper og reisemål krever at reisende fremlegger en negativ PCR-test (for COVID-19), og av og til opptil tre negative tester før ankomst eller avreise. I løpet av de neste to årene får vi en overgang fra PCR-tester til vaksinedokumentasjon, men i mellomtiden får vi en periode med både testing før avreise, vaksinering og testing ved ankomst.
Egencia: Vi har brukt det gule vaksinasjonskortet i mange år. Hva må til for at vi får en elektronisk standard eller privat, fritt tilgjengelig vaksineinformasjon som kan gjøre det enklere å dra på forretningsreiser?
Bruce McIndoe: Initiativet Travel Again jobber med standarder, og i dag er det testing og forenkling av standarder som er hovedfokuset. Det finnes dessuten to organisasjoner som jobber med å få til en reisestandard for elektronisk dokumentasjon. IATA jobber med lufttransport for å minske byrden for flyselskapene, så de slipper å gjøre alt selv. World Economic Forum har dessuten et program, kalt CommonPass, som dreier seg om å gjøre standarder for helsedokumentasjon mer utbredt.
Egencia: Hva må Travel Managers gjøre?
Bruce McIndoe: Situasjonen er komplisert med stadige endringer i restriksjoner, testing, vaksinasjonsstatus og reisespesifikke risikofaktorer. Travel Managers kommer til å bli sprø hvis ikke reisebransjen prøver å løse problemet.
De har et behov for at forretningsreisebyrået innhenter viktig informasjon om avreisested og reisemål, og gir tilgang til verktøy som kan spore de reisende, som Egencia gjør. Dette er virkelig noe av det vanskeligste innen forretningsreiser. Det er viktig at forretningsreisebyråene sørger for å automatisere dette i bestillingsplattformen, så det blir en integrert del av bestillingsprosessen.
Dr. Hauptman: Enig. Travel Managers må virkelig ta den utvidede aktsomhetsplikten på alvor – ikke bare med tanke på vaksiner og implementering av forebyggende tiltak som reisepakker, men også ved aktivt å spre informasjon om hygienestandarder, bruk av munnbind, avstand til andre og ulike reisemål. De må imidlertid også sørge for at de får hjelp fra samarbeidspartnerne sine hvis det er behov for medisinsk hjelp ved transport eller evakuering av reisende som uventet har havnet i karantene, og med tanke på økonomisk beskyttelse for de reisende og reiseprogrammet gjennom reiseforsikring.
Vil du vite mer?
Egencias kunder kan logge på for å se hvordan Travel Advisor kan bistå med informasjon om avreisested og reisemål.