Spillifisering og insentiver: er dette passende «gulrot» for dine forretningsreisende?
Topics: Blogg

Noen av de største utfordringene for Travel Managers er å spare penger og sørge for at de reisende overholder reisepolicyen. Du kommer ikke langt med et godt reiseprogram hvis dine reisende ikke bruker det. Kanskje har du allerede tenkt på å bruke insentiver og spillifisering for å nå målene dine. Men kan det å belønne god policyoppførsel bidra til at du oppnår de målene du har satt for reiseprogrammet?
La oss begynne med noen definisjoner:
- Spillifisering er å gjøre om en dagligdags oppgave til noe som ligner mer på et spill.
- Insentiver går ut på å belønne enkelte handlinger for å gjøre dem mer attraktive.
Har du noen gang tenkt på konsekvensene av insentiver?
- Produktivitet: Det er slitsomt å dra på forretningsreise. Kan det tenkes at en mer komfortabel reise (med business lounge, direkteruter osv.) kan bidra til at de reisende er mer produktive mens de er på farten?
- Sikkerhet: Det kan være risikabelt å velge det billigste alternativet. Å bestille et hotell i et usikkert område eller reise på natten i enkelte byer er eksempler på dette. Vil du utsette dine reisende for dette?
- Rettferdighet: Ikke alle de ansatte reiser. Hvordan kan du rettferdiggjøre at de som reiser mye får flere fordeler enn de som ikke gjør det? Hvordan belønner du reisebestillerne?
- Skatt: Belønninger teller som skattepliktig inntekt. Hvem skal betale den skatten? Hvordan regnes den ut? Hvem står for utregningen?
- Relevante tall: Kostnadskutt handler om mer enn å velge den billigste av to priser. Er du klar over hvor mye det koster å bruke en time på å finne den billigste prisen når man egentlig skulle ha jobbet? Har du tatt høyde for tilleggsutgifter (bakketransport, frokost osv.) eller gebyret for å endre flyreisen i siste liten? Kan det hende at du opplever et økende antall unødvendige forretningsreiser?
Hvilken del av reiseprogrammet ønsker du å gjøre mer attraktiv med bruk av insentiver?
Bestillingsverktøyet: Forretningsreisebyrået ditt burde legge til rette for at du kan lykkes
-
Påse at du har et bestillingsverktøy som fungerer for dine reisende
-
Påse at du har tilgang til et godt utvalg og konkurransedyktige priser
-
Påse at dine reisende oppdaterer profilene sine