Hvor ofte har du sagt til barna dine "fordi det bare
er sånn!"
Og hvordan fungerte det? Ville du noen gang sagt disse ordene til en reisende i din bedrift?
Selv om du har aldri så lyst, er jeg sikker på at du kan forestille deg reaksjonen du ville fått. Uansett om du aldri ville uttale disse ordene høyt, har kanskje dine handlinger likevel røpet deg?
Mange bøker om barneoppdragelse beskriver viktigheten av kommunikasjon og det å stille klare forventninger for å forbedre barns oppførsel. De samme prinsippene gjelder for endring av de forretningsreisendes adferd. For å overbevise reisende som er vant til å gjøre som de selv vil til å bestille i henhold til forretningsreiseprogrammet, må du forme samtalen slik at den reisende forstår at deres behov og sikkerhet har høyeste prioritet.
Som en av forberedelsene til “International Health and Safety Work Day” ba vi medlemmer av «Egencia Connect Advisory Board» om å fortelle hvordan de kommuniserer viktigheten av sikkerhet til sine forretningsreisende.
Her er noen gode ideer du kan vurdere:
Sett det rette forventningsnivået
Som Travel Manager har du sikkert hørt reisende spørre hvorfor de må gjøre bestillingene gjennom bedriftens forretningsreisebyrå. For å komme disse spørsmålene i forkjøpet har én Travel Manager opprettet en presentasjon som hun på møter deler med alle avdelinger og team i selskapet.
Presentasjonen åpnes med, "Grunnen til at vi har et reiseprogram er å tilby våre ansatte en trygg og effektiv reiseopplevelse."
Hun fortsetter med en fullstendig liste over alle grunnene til at selskapet har et styrt reiseprogram, og påpeker igjen at hennes høyeste prioritet for forretningsreiseprogrammet er «sikkerhet og trygghet».
Kommuniser
Travel Managers i Egencia Connect benytter flere ulike måter å kommunisere ut viktigheten av sikkerhet for den reisende og risikohåndtering. Utover betydningen av å bestille innenfor reiseprogrammet la de også vekt på hvilke skritt og forhåndsregler forretningsreisendes kan ta for å holde seg trygge på jobbreisen.
En reisespesialist oppretter en brosjyre som oppdateres årlig med tittelen "Slik reiser du tryggere." Hun tilbyr sikkerhetstips for alle trinn i forretningsreisen - fra pakking til flyturen til bilkjøring til å ta offentlig transport. Eksempelvis råder hun sine reisende om å "alltid ha ID-kort og nødkontaktinformasjon på seg."
Andre deler sjekkliste for sikkerhet på reisen til hele bedriften, og noen kommuniserer sikkerhetstips via en reiseblogg eller chat-konto.
Repeter
Det er en
"Syver-regel" som sier at et budskap må høres minst syv ganger før en person vil kjøpe et produkt. Gjentakelse er også nøkkelen til å endre reisendes adferd.
En reiseregningsansvarlig holder en årlig reisemesse. For å understreke selskapets risikopolicyer deler hun ut små kort i lommebokstørrelse med selskapets forsikringspolicy som reisende alltid kan ha med seg. Hun vet at det visuelle ofte blir husket bedre enn ord, og deler også en live stream-demonstrasjon av selskapets risikostyringsverktøy på en stor plasma-TV. Deltakerne kan se hvor ansatte er i verden den dagen og ressursene som er tilgjengelige for dem i nødstilfeller.
Å dele er å bry seg
Altfor ofte forbinder forretningsreisende reisepolicy utelukkende med kostnadsbesparelser. Nå er det på tide å rette opp den misforståelsen.
Her kan du laste ned en liste over helse og sikkerhetstips du kan dele med dine reisende i dag.