Hvordan COVID-19 påvirker reisebransjen

Posted: 04 November 2020
Interview with Cyril Ranque regarding travel trends

Et intervju med Cyril Ranque, President of Travel Partners Group

Å skulle gjenoppta reisevirksomheten i etterkant av COVID-19 kan skape mange spørsmål om risikoredusering og ivaretagelse av de reisendes helse og velferd. Vi bestemte oss for å få svar på noen av disse spørsmålene ved å snakke med en rekke toppledere i reisebransjen. Disse samtalene er del av Expedia Groups pågående arbeid med å få en dypere forståelse av hvordan bransjen tilpasser seg den stadige utviklingen i vår pandemi-rammede verden.

I vårt første lederintervju har vi snakket med Cyril Ranque, som er President of Travel Partners Group hos Expedia Group. Han har ansvar for å ivareta alle typer partnere innen reisebransjen gjennom Expedia Group-plattformens markedsførings-, distribusjons-, data- og teknologiløsninger. Dette inkluderer blant annet å knytte sammen annonsører for vanlig overnatting, ferieboliger, transport, aktiviteter og destinasjoner, samt andre annonsører i og utenfor, reisebransjen med våre reisende gjennom vårt globale nettverk, som inkluderer Egencia.

Vi spurte ham hvordan COVID-19 påvirker reisebransjen. Han nevnte at fleksibilitet, helse- og hygieneprotokoller og kontaktløs innsjekking er de viktigste tingene for mange reisende akkurat nå. Man tror også at pandemien gjør at reisebransjen må revurdere mange av sine prosesser og verdi-antagelser, noe som til syvende og sist vil komme forbrukerne til gode. Les hele intervjuet her for å lære mer om hvordan reisebransjen tilpasser seg endringene som har skjedd.

Spørsmål 1. Hvordan ser du for deg at reisebransjen vil utvikle seg i etterkant av COVID-19?

På grunn av COVID-19 undersøker reisebransjen nye måter å gjøre forretninger på. Gamle prosesser blir revurdert, og forhåpentligvis vil noen ting bli gjort på en mer effektiv måte i fremtiden. Ta innsjekking på hotell, for eksempel. Dette kan endelig være tidspunktet der vi ser at bransjen virkelig går over til kontaktløs innsjekking, mer fleksible priser og utvidede helse- og sikkerhetstiltak.

I tillegg er det slik at verdien av en online-markedsplass ikke utfordres av COVID-19. Faktisk pleier online-reisebyråer å komme seg igjen raskere etter en krise. Leverandørene er ivrige etter å gjøre tilbudene sine synlige for kundene, som på sin side vil reise dit tilbudene finnes, så generelt sett pleier markedsplassene å komme seg igjen raskere.

Spørsmål 2. Du snakket om økt fleksibilitet for de reisende. Hvordan sørger man for fleksibilitet for de reisende når ting stadig endrer seg?

Nesten 70 % av prisplanene på Expedia Groups nettsteder er nå refunderbare. Dette er for å sørge for mest mulig fleksibilitet og imøtekomme behovene til reisende som ikke ønsker å ta noen sjanser. I tillegg vil Expedia Group introdusere et nytt filter som gjør det mulig å søke på flyreiser med fleksible billetter på Expedia Groups globale nettsteder, noe som sørger for at reisende kan bytte billett eller endre reiseruten ved behov.

Spørsmål 3. Hvordan bygger dere tillit hos kundene under denne krisen, spesielt hva gjelder helse- og hygienetiltak på forskjellige overnattingssteder?

For å sørge for at kundene føler seg trygge når de bestiller, har Expedia Group utviklet en ny funksjon som lar partnerne våre fremheve helse- og hygienetiltakene på sine overnattingssteder. Dette kan for eksempel være kontaktløs inn- og utsjekking, å sørge for at håndsprit er tilgjengelig for gjestene, utvidede renholdstiltak og planer for sosial distansering. Vrbo, Expedia Groups utleieselskap for ferieboliger, har også introdusert en renholdssjekkliste som legges til i beskrivelsen av ferieboligene på Expedia Groups nettsteder for å bidra til bedre ivaretagelse av helse- og hygienetiltak blant feriegjester og utleiere. Dette gir også resultater: Ferieboliger med oppdatert helse- og hygieneinnhold får i snitt 10 % flere netto romdøgn. (Kilde: interne data fra EG, aug. 2020)

Spørsmål 4. Hvilke typer reisevirksomhet tror du vil komme seg igjen raskest? Hvilke typer tiltak kan bidra til raskere gjenoppbygging?

Vi ser betryggende trender for etterspørselen innenlands, i tillegg til bilutleie og ferieboliger. Men jeg tror folk gjerne vil ut i verden også. Jeg skulle gjerne sett at verdens myndigheter utviklet helse- og sikkerhetstiltak som gjorde det mulig for folk å reise til andre land, heller enn å holde grensene stengt. Og når det gjelder å sette fart i gjenoppbyggingen, så vil jeg si at alle leverandører og partnere må forstå hvordan de reisendes preferanser er i utvikling, slik at vi kan møte behovene deres når de kan reise mer fritt igjen.

Spørsmål 5. Hva er noen eksempler på tiltak leverandører har innført som reaksjon på krisen og for å sørge for at reisende kan føle seg trygge?

Vi har snakket med over 10 000 partere over hele verden for å lære mer om strategien deres for gjenoppbygging etter COVID-19, og vi har sett på alt fra prissetting og inntektsadministrasjon til de viktigste fokusområdene for helse og sikkerhet. Renhold og sikkerhet var for de fleste det de prioriterte høyest. Tiltakene inkluderer:

  • ekstra renholds- og desinfeksjonstiltak på rom og i fellesområder
  • inkluderte renholdsprodukter som håndsprit og desinfiserende våtservietter
  • skilt for å minne ansatte og gjester på viktigheten av håndvask og tiltak som sosial distansering
  • opplæring for ansatte i hvordan de beskytter seg selv og gjestene, inkludert å stille personlig beskyttelsesutstyr til rådighet

Les mer informasjon her

Spørsmål 6. Hva gjør Expedia Group for å støtte partnerne sine under gjenoppbyggingen etter krisen?

I mai 2020 introduserte Expedia Group en støtteordning verdt 275 millioner dollar for å hjelpe partnerne våre og bransjen som helhet med gjenoppbyggingen etter COVID-19. Expedia Groups støtteordning består av globale initiativer for å bidra til gjenoppbyggingen av bransjen samt hjelp til de enkelte overnattingsstedene, med et spesielt fokus på å hjelpe uavhengige partnere og små kjeder med å gjenoppbygge virksomheten sin, tiltrekke reisende med høy verdi og optimalisere kontantstrømmen sin. I tillegg har Expedia Group utviklet et gratis opplæringsprogram som heter Expedia Group Academy. Dette er ment å skulle hjelpe permitterte ansatte og de som har vært så uheldige at de har blitt arbeidsledige, med å fortsette å utvikle seg. Dette programmet vil blant annet fokusere på mangfold og inkludering, salgs- og forretningsferdigheter samt opplæring i lederferdigheter.Vi arbeider også for å skape økt tillit blant de reisende ved å samarbeide med reisepartnerne våre for å tilby fleksible priser og ekstra helse- og sikkerhetstiltak, i tillegg til at vi støtter forskjellige destinasjoner gjennom våre Media Solution-programmer. For bedriftspartnerne våre tilbyr vi verktøyene de trenger for å revidere og endre reisepolicyene sine, slik at deres ansatte kan føle seg trygge når de skal ut på forretningsreise igjen.

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Ta kontakt med teamet vårt.