Skip to main content

Hvorfor Travel Managers ikke trenger å være bekymret for Ubers økende popularitet

Posted: 08 August 2016
Topics: Blogg
Uber-Blog.jpg
Noen som har en Uber-kode? I de siste par årene har dette vært en vanlig forespørsel i sosiale medier mens den raskt voksende bakketransport-selskapet øker sin tilstedeværelse i Europa. Dette uttrykket er faktisk en manifestasjon av et fenomen som på engelsk er kjent som "growth hacker marketing", en metode som har vært brukt med hell av Internett-selskaper som Groupon og Twitter med det mål for øye å vokse superfort uten å bruke en krone (eller minimalt) på annonsering for å lokke til seg nye brukere. Groupon brukte en rekke hacks, blant annet det å gjøre tilbud begrenset i tid og bare tilgjengelig hvis et minimum antall folk kjøpte dem, og oppmuntret samtidig til å dele detaljene i handelen - og informasjon om Groupon. Twitter viste deg en liste over personer de antok at du ville følge med en gang du registrerte deg; forskning gjort av et nettverk av grunnleggere av microblogging har vist at det var mer sannsynlig at folk ville bruke det hvis de begynte å følge folk allerede fra første dag. Med Uber er det gratisturer og rabattkoder som har drysset ned på potensielle brukere, spesielt deltakere på konferanser, som er viktigeste årsak til veksten. Og som det har vokst! Lekkede finansielle dokumenter gjennomgått av The Information Amir Efrati viser at selskapet omsatte for US $ 2.1 milliarder i andre kvartal av 2015, sammenlignet med US $ 2.9 milliarder i hele 2014. Riktignok viste dokumentene også at selskapet ikke tjener penger enda. Første halvår av 2015 var det registrert et tap på US $ 1 milliarder, sammenlignet med $ 671.4 millioner året før. Selskapets tilhengere forklarer dette tapet med at det er en del av en større plan. Det er ikke bare i privatmarkedet at Uber vokser. Forretningsreisende har også begynt å ta i bruk Uber, og dette ble markert i april når reiseregningssystem-leverandøren Certify avdekket at antall utgiftstransaksjoner knyttet til Uber og Lyft, et annet transportselskap, nå sto for 46% av den totale bakketransporten, noe som betyr at de har gått forbu bruken av leiebil. Andelen transaksjoner på Uber alene er 43%. Max Crowley, toppsjefen for "Uber for Business", sa da han ble bedt om å kommentere tallene: «Forretningsreisende stoler totalt på sine smarttelefoner, og beveger seg i retning av bedrifter og apper som gjør hverdagen mer sømløs." Ubers intensjoner i forretningsreisemarkedet ble bekreftet i november 2015 da de lanserte forretningsprofiler. Dette gjør at brukeren nå kan skille mellom sine private turer og de som er foretatt med jobben. I mars i år begynte Uber å jobbe sammen med flere tilbydere av programvare for reiseregninghåndtering, der data fra forretningsprofilene automatisk blir overført. I følge Uber har mer enn en million mennesker nå tatt i bruk disse profilene. Alt dette viser at uansett om mange har mangelfull kontroll med bruken av Uber, setter forretningsreisende stor pris på tilbudet. Travel Managers ser gjerne på dette tilbudet som en useriøs ny trend som de derfor ignorerer. Men enten det gjelder Uber eller andre populære alternative tilbud så vil de som ønsker det alltid kunne finne et smutthull for å få tilgang. Det å anerkjenne denne problematikken og finne en måte å håndtere det på vil være en av de viktigste utfordringene for Travel Managers i de nærmeste årene, og er noe som Egencia har satt søkelyset på og jobber med. Egencia har integrert Uber i sin app som er tilgjengelig for Android, iPhone og iPad. Se for deg at du har bestilt en flyreise fra London til New York sammen med et hotell på stedet. Hvis du ser gjennom den praktiske reiseruten i appen vil du oppdage tre måter å komme deg fra flyplassen til hotellet. Via offentlig transport, leiebil og Uber - og hvor lang tid hver av dem vil ta. Prashanti Tata, Egencias Senior Product Manager, Mobile Product, sier: "Mange Travel Managers sier at de ikke har noen oversikt over hvor mye Uber blir brukt av sine reisende. Denne integreringen vil gi dem en bedre oversikt og detaljerte opplysninger - også om bakketransporten. Travel Managers kan ikke ignorere forretningsreisendes ønske om å bruke bestillingsbare transportmuligheter, men bør heller integrere den inn i sin reisepolicy. På denne måten får man mer kontroll over bakketransportkostnader og samtidig får de reisende hva de er vant til fra sine private reiser." Bakketransport i en ny by er en konstant utfordring for forretningsreisende. Den andre årlige Egencia Business and Travel Technology Study viste at 45 prosent av forretningsreisende over hele verden har rangert bakketransport til å være den mest frustrerende delen av sin reisebestilling. Den sømløse integreringen av bakketransport-alternativer, inkludert Uber, i Egencia app, vil forenkle prosessen. Det vil også være til hjelp for Travel Managers. Prashanti Tata sier: "En av de tingene vi kan tilby er å vise når ansatte i en bedrift klikker på linker hos Uber. Dette gir innsyn i noe som tidligere var utilgjengelig informasjon." Snakker du Ubers språk? Uber servicealternativer kan virke forvirrende - og det er ikke så rart. Som man vet er det enkelte land og byer som forbyr visse typer tjenester, og det er ikke alltid samme produkter som tilbys i alle markeder. På samme måte har hvert marked ulike krav til kvalifikasjoner hos sjåførene og deres biler. I for eksempel Storbritannia må man være lisensiert av sin kommune for å være i jobb som sjåfør i privat kjøretøy. Man må også gjennomgå en CRB sjekk - samme som omsorgspersoner, lærere og taxisjåfører. I tillegg kommer testen de må ta på deres topografiske ferdigheter som kontrollerer deres forståelse av Londons steder og gater. (dog ikke fullt så streng som den berømte kunnskapseksamen sjåførene i Londons svarte taxier må passere). Her er vår nyttige guide til terminologien. Legg merke til at prisene for grunntakst, tid og kjørelengde øker når du går ned denne listen. UberPOOL – Bildeling for folk som skal i samme retning. UberX – UberX er lavpris-alternativet der sjåførene bruker sine egne biler (som må ha fire dører, ha plass til fire passasjerer, ikke være eldre enn 10 år og må være i utmerket stand) UberSELECT – Samme som UberX men med mer luksuriøse biler, ofte med skinninteriør UberEXEC – En yrkessjåfør med en kvalifisert lisens og forsikring som kjører på et mer forretningsrelatert nivå, nyere type bil som E-klasse eller tilsvarende som gir god plass for fire passasjerer UberXL – Ubers tilbud av større kjøretøy som kan ta opp til seks passasjerer UberSUV – Den luksuriøse versjonen av UberXL UberTAXI/UberT – Bestill en svart taxi gjennom Uber og betal normal taxipris. UberLUX – Svært erfarne sjåfører som tilbyr den høyeste grad av service og som kjører biler av høy standard. Uber har ulike tilbud i forskjellige byer. Foreløpig finnes Uber kun i Oslo her i Norge, og har følgende biltyper: Uber pop som tilsvarer UberX, Uber Black som tilsvarer UberLUX og UberXXL for grupper. Les om tilbudet i din by her....