Skip to main content

Hvorfor wearable teknologi kan endre forretningsreiser

4 min
Posted: 08 October 2016Updated: 15 September 2020
Topics: Blogg
Smart_watch_2016_v1-1.jpg
Siden de første smarttelefonene kom på markedet har det blitt gjort en fantastisk jobb med å samle forskjellige funksjoner i dem. Smarttelefonen fungerer i dag som atlas, dagbok, adressebok, ordbok, leksikon, kamera og mye mer, og selvfølgelig kan den fremdeles også brukes som telefon. I 2015 ble det kjøpt over 1,5 milliarder smarttelefoner i verden. Salget av smarttelefoner overgikk til og med salget av en av verdens andre nærmest universelle innretninger – uret. Bare 1,2 milliarder klokker ble solgt i fjor. Det som er interessant er at disse to tilsynelatende ulike verktøyene nå er i ferd med å vokse sammen. Smartklokkesalget ganget seg med seks mellom 2014 og 2015. Det totale salget ligger på 36 millioner globalt, og har derfor langt igjen før det når de samme høydene som smarttelefoner og vanlige klokker, men veksten er fremdeles imponerende. Mye av årsaken til denne utviklingen er Apple Watch. Eksperter anslår at det amerikanske teknologiselskapet solgte nærmere 13 millioner smartklokker i fjor. Til sammenligning anslås det at LVMH-gruppen produserer rundt 800 000 klokker i året. Lanseringen av Apple Watch 2 tidlig i september forventes å ytterligere øke det allerede sterke salget av wearables. Apples designere har fylt på mer kraft og teknologi for å gjøre smartklokkene mer forlokkende på forbrukerne. Apple Watch 2 har fått sin egen, innebygde GPS, den har en raskere prosessor og er nå til og med vanntett ned til 50 meters dyp. Etterhvert som kraften i smartklokkene øker, så vil de garantert bli enda mer populære. Til tross for at de byr på åpenbare fordeler for forbrukerne, er det allikevel verdt å spørre om de også har en rolle å spille i forretningslivet. Egencia mener at de har det, og har nettopp sluppet en egen app for Apple Watch. Jean-Noel Lau Keng Lun, som er Senior Director for Product Marketing hos Egencia, er entusiastisk om hvor langt Apple Watch 2-teknologien har kommet. «Nivået på maskinvaren er høyt nok til å gi en god brukeropplevelse», sier han. «Klokken er raskere, den har et godt operativsystem, og flyten og grensesnittet er blitt bedre». Egencias integrerte teknologiplattform betyr at hvilken type enhet som brukes er mindre viktig. Forretningsreisende, reisebestillere, Travel Managers og Egencias reisekonsulenter bruker alle den samme plattformen, uansett hva slags enhet de benytter seg av. «Hver gang det kommer en ny enhet som åpner for interaksjon med brukerne, ønsker vi å være med», sier han. For å få så mye som mulig ut av enheten har Egencia skapt en egen, såkalt native app for Apple Watch, på samme måte som selskapet tidligere har gjort for iPhone- og Android-enheter.
Vi lager egne apper for hver type enhet for å få så mye som mulig ut av maskinvaren og sammenhengen folk bruker den i.

Sammenhengen er viktig.

«Du kan ikke bestille rundreiser på smarttelefon fordi det er for kronglete», sier Jean-Noel. «Du kan derimot utføre enkle siste liten-bestillinger og se reiseruten din. Det er også i smarttelefon-appen du får meldinger om forsinkelser eller andre problemer, informasjon om neste del av reisen eller får vite hvor du kan skaffe deg en Uber». Alt dette minner om hvordan Facebook fungerer på forskjellige typer enheter. Mens innholdet og innstillingene er de samme, så gjør mobilappen mer ut av maskinvaren på mobiltelefonen, noe som blant annet betyr at knappene "direkte", "bilde" og "sjekk inn" er svært fremtredende. En funksjon som Egencia tester med Apple Watch i USA er tilbakeringingsteknologi, noe som tar oss et steg nærmere teknologien i Star Trek-filmene. «Når du trykker på en knapp, vil en konsulent ringe deg tilbake, og denne konsulenten vil ha informasjon om telefonen, reisen og reisehistorien din». Jean-Noel mener at det finnes flere områder hvor det vil være nyttig å ha tilgang til Egencia via smartklokken din. «Det er mange typer miljøer hvor du ikke nødvendigvis vil ha lyst til å ta fram mobiltelefonen din», sier han. «Hvis du står i kø for sikkerhetskontroll på en amerikansk flyplass og raskt vil sjekke hvilken gate du har, så er ikke dette nødvendigvis det beste stedet å ta fram mobilen. Og hvis du står på utsiden av en flyplass i utlandet, så er det kanskje heller ikke stedet der du har lyst til å dra fram en mobiltelefon verdt 5-6000 kroner». Jean-Noel sier at smartklokken er her for å bli.
For 30 år siden hadde alle digitale klokker fra Casio. Du hadde en liten kalkulator på klokken, og det var en kul ting å ha. Du måtte trykke på et lite tastatur for å få tallene til å vises.
Teknologien har kommet langt siden den gang. «Bare tenk på hvordan smarttelefonene har utviklet seg», sier han. «Standarden du forventer deg fra en telefon har økt kraftig, og innen en generasjon vil smartklokken være helt mainstream».

Egencia smartwatch app:

  • Med sitt klare design som kan leses på et øyeblikk, er Egencia watch app en diskret personlig assistent under jakkeermet, som sender deg steg-for-steg-varsler for å veilede deg på reisen.
  • Bestilte reiser – Klokken viser deg dine bestilte reiser og du kan bla gjennom kortene for å se flere hendelser i din reiserute
  • Veiviser – Appen gir deg retningsavgivelse og transportalternativer med kart for å hjelpe deg å nå ditt endelige reisemål
  • Alerts/meldinger – Ved hjelp av push-meldinger vil appen alltid varsle deg raskt når det oppstår forstyrrelser i reiseruten
Har du ikke Egencia® App? Last den ned nå!