Skip to main content

Bruk reisepolicyen som et rekrutteringsverktøy

Bruk reisepolicyen som et rekrutteringsverktøy

7 min
Publisert: 15 September 2020
18EG587-Image-sourcing-policy-blog_Peacock_Blog.jpg

Lelia Gowland, Principal, Gowland, LLC Nå som bedriftene begynner å forberede seg på at generasjon Z (eller iGenerasjonen) skal tre inn i arbeidslivet, vil organisasjonskulturen og arbeidshverdagen spille en stadig viktigere rolle for rekrutteringen. Generasjon Z er født mellom 1998 og 2016. De ser etter en morsom arbeidsplass, fleksibel arbeidstid og gode ferieordninger. Er bedriften din klar? Gode fordeler og et godt arbeidsmiljø er allerede nå viktige faktorer for unge arbeidstakerne når de velger en arbeidsplass. Enkelte jobbsøkere tar faktisk avgjørelser basert på hvilke arbeidsplasser som tilbyr gratis snacks på kontoret. Ta denne quizen for å lære mer om hvilke tre metoder du kan bruke for å rekruttere og beholde gode ansatte. Du kan gjøre bedriften din klar for å ta imot morgendagens arbeidskraft ved å bruke reisepolicyen som en del av fordelspakken.

1. Hvem burde reise på business-klasse? (A eller B)

A: Administrerende direktør som reiser et par ganger i året. B: En salgssjef som reiser 40 uker i året.

Svar: B I mange land får man reisefordeler basert på jobbtittelen sin. I så fall er det adm. dir. som vil få det beste setet. Du vil sannsynligvis få bedre resultater hvis du tilpasser reisepolicyen og reiseopplevelsen til ulike typer reisende. Bruk reisedataene dine til å få en bedre forståelse av hvem som reiser og hvor ofte de gjør det. De ansatte kan sorteres under ulike reisekategorier, for eksempel:

  • De som stort sett er på farten hele tiden: salgssjefen eller en annen viktig person som er på farten 40 uker i året
  • De som reiser ofte: markedsføringseksperten som har ansvaret for flere markeder og reiser et par ganger i måneden
  • De som sjelden reiser: den ansatte som kun reiser et par ganger i året
  • De som nesten aldri reiser: den personen som reiser så sjelden at vedkommende kontakter deg hver 16 måned for å be om innloggingsdetaljene sine

Hvis vi bruker denne modellen, ser vi at de som stort sett er på farten hele tiden burde få reise på business-klasse. Det er flere gode grunner til å tillate dette. Jobbrelaterte reiseopplevelser står for 88 % av den totale jobbtilfredsheten hos forretningsreisende millennials og 79 % for øvrige forretningsreisende, ifølge en studie utført av Global Business Travel Association. Bedrifter begynner å se verdien av reisetilfredshet og innser at det er store utgifter knyttet til det å miste ansatte på grunn av at de blir utbrent av dårlige reiseopplevelser. Det er med andre ord på tide å tilpasse reisepolicyen. Bedrifter som er strategiske og bruker reisefordeler på en lur måte, innser at reisefordeler kan være «kjekt å ha» for de som reiser med jevne mellomrom og kan bidra til en markant produktivitetsøkning for de som reiser ofte. Etter hvert som generasjon Z trer inn på arbeidsmarkedet vil arbeidshverdagen bli en stadig viktigere faktor. Hvis du er interessert i å kutte kostnadene eller øke reisetilfredsheten, bør du vurdere å inkludere disse tilleggstjenestene i reisepolicyen din:

  • abonnement på TSA Pre✓® og/eller CLEAR som gir tilgang til superrask sikkerhetskontroll på en rekke flyplasser i USA
  • Global WiFi som tilbyr rask og sikker internettilgang
  • LoungeBuddy som gir reisende muligheten til å bestille loungeinngang på en rekke flyplasser over hele verden
  • AirHelp som hjelper forretningsreisende med å søke om kompensasjon for forsinkede eller innstilte flyreiser i Europa

Det er her reisedataene dine blir viktige. Når du bruker dem, kan du som Travel Manager fungere som både forretningsstrateg og forsker. Tidligere har du kanskje brukt dataene hovedsakelig med tanke på kostnadskutt, men nå kan du bruke dem som et verktøy for å rekruttere og beholde ansatte også. Du kan bruke dataene til å legge frem et forslag for ledelsen. Du kan fortelle dem at hvis dere reduserer antall tilleggstjenester for lederne og heller prioriterer de som reiser mest til steder der dere sliter med omsetningen, kan dere bruke reisepolicyen til å sikre at folk blir i jobben. Når dere gjør det enklere for vanlige reisende å benytte seg av dødtiden i løpet av en reise, vil dere se at de blir mer effektive og engasjerte. Det å bruke reisekategorier i stedet for stillingstitler gjør det enklere å se hvordan du kan benytte reisepolicyen til nettopp dette.

2. Hvilken policy er best? (A eller B)

A: En enkelt pris for hver reisekomponent (fly, hotell, bakketransport osv.) B: Et dagsbudsjett for hver enkelt by

Svar: B I likhet med reisetyper kan du også bruke reisedataene til å få informasjon om bestillingsadferd. I stedet for å ha én pris som gjelder for alle policyer, kan du dra lærdom fra bestillingsdataene og tilpasse prisen til det gjeldende markedet. Økonomisk sett burde resultatet bli det samme. Hvis du oppretter et dagsbudsjett basert på det de reisende vanligvis betaler for hver reisekomponent, burde prisen på de to fremgangsmåtene være den samme. La oss fokusere på reisetilfredshet. Det er mulig å øke denne samtidig som man holder reisene innenfor budsjettet ved å gi de reisende muligheten til å ta egne valg. Kanskje en reisende er villig til å godta en mellomlanding for å unngå å være avhengig av app-baserte transporttjenester. Det er ikke alle som er like begeistret for Uber-sjåførenes wonderbaum-bruk. En annen reisende setter kanskje pris på hotellenes bonusordning og vil heller ofre en del av kostgodtgjørelsen sin for å bo på sitt foretrukne hotell. Hvis du velger å la de reisende få mer frihet til å fordele pengene slik de selv vil, kan du få større engasjement for reiseprogrammet og -policyen. Egencia foretok nylig en undersøkelse med 5 000 Egencia-brukere i Nord-Amerika, Europa og Asia-Stillehavsregionen for å lære mer om bestillingsbehovene deres. Vi spurte blant annet om hva som var de mest irriterende sidene ved reisepolicyen deres. Det at man ikke kan bestille ekstratjenester (loungeinngang, fast track i sikkerhetskontrollen osv.) var et av de tre mest vanlige svarene i USA, Storbritannia, Tyskland og Sverige. Med et dagsbudsjettet er det den reisende som har kontrollen, slik at den enkelte selv kan tilpasse reisen etter egne behov og ønsker. Dette passer også bra med tanke på den kommende generasjonen arbeidstakere og deres ønsker. Uavhengig av hvilken fremgangsmåte du velger, er det verdt å notere seg at det er viktig å tilpasse dagsbudsjettet til hver enkelt by. En mulig bieffekt av å ha et dagsbudsjett for hoteller er at reisende kan ende opp med å måtte bestille hotellrom i farlige eller avsidesliggende områder. Derfor bør du vurdere hvordan et dagsbudsjett vil komme til å fungere i din bedrift. Kanskje dere kan velge en pilot-by som dere kan prøve det ut på.

3. Hva er «bleisure»? (A eller B)

A: Et britisk boyband B: En policy som lar de reisende kombinere forretnings- og fritidsreiser

Svar: B Denne var vel ikke så vanskelig. (Jeg håper du valgte B.) Hvis dere har en fleksibel bleisure-policy, kan de reisende forlenge forretningsreisen med en fritidsreise. Det betyr at de kan bli over helgen eller bruke feriedager til å benytte seg av reisefordelene ved forretningsreiser. Dette er riktignok ingen ny praksis, men særlig for de unge arbeidstakerne er det viktig å kunne kombinere forretnings- og fritidsreiser. I følge en nylig undersøkelse utført av Expedia Group Media Solutions, Unpacking Bleisure Traveler Trends, blir det også stadig mer vanlig. I USA har det for eksempel vært en økning av bleisure på nesten 40 % siden 2016. I de fem landene som ble undersøkt ble i gjennomsnitt 60 % av forretningsreisene gjort om til bleisure-reiser i fjor. Den britiske PR-rådgiveren Stuart Bruce, som reiser mye med jobben, fortalte CNN at «[bleisure] gjør stresset forbundet med forretningsreiser mer tålelig.» For å komme tilbake til den nye arbeidskraften, forventer generasjon Z ifølge Deep Patel at arbeidsplassen skal tilpasse seg deres behov. De ønsker seg fleksible arbeidstider og bedrifter som har fokus på å skape en god arbeidshverdag. Selv om det kan kreve en del logistisk koordinering, trenger ikke bleisure å koste noe mer for bedriftene. La oss si at en ansatt ønsker å forlenge en reise med en helg, slik at de blir til mandag i stedet for fredag kveld. Den ansatte vil selv være ansvarlig for eventuelle prisøkninger på flyreiser og andre ekstrautgifter. Samtidig vil det gagne bedriften dersom prisen synker. Reisepolicyen er et etterspurt element i rekrutteringsprosessen. Reisepolicy og de ansattes arbeidshverdag vil bli enda viktigere ettersom generasjon Z trer inn i arbeidslivet. Disse stegene kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av reisepolicyen som et rekrutteringsverktøy:

  1. Se på dine reisende som reisetyper fremfor stillingstitler.
  2. Det er ikke slik at en pris passer for alle typer reiser. Lær fra bestillingstallene dine og pass på at du bruker det mest optimale dagsbudsjettet for hver enkelt type reisende.
  3. Stol på de reisende og vær fleksibel med bleisure-policyen.

Vi vil gjerne høre fra deg! Bruker du reisepolicyen som et rekrutteringsverktøy? Hvordan fungerer disse verktøyene innad i din bedrift? Hva er det som fungerer best? Følg oss på Twitter og del dine tips og triks om hvordan du kan finpusse policyen og bruke den i rekrutteringsprosessen. Lelia gjør arbeidsplassen til et bedre sted for kvinner. Lelia er en ettertraktet foredragsholder og skribent som hjelper kvinner med å forhandle fram og styre sine egne karrierer. Les mer på gowlandllc.com.

Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.