Skip to main content

Ny Egencia-undersøkelse viser hva som er viktigst for norske forretningsreisende

Ny Egencia-undersøkelse viser hva som er viktigst for norske forretningsreisende

3 min
Publisert: 15 September 2020
18EG570_Lightning-Survey-Insights_Phase01_160718_v02_Full-Blog-Image-1.jpg

Over 5 500 forretningsreisende fra mange land har talt: 9 av 10 setter pris på å dra på forretningsreise. For de aller fleste er det viktigste å ta praktiske og effektive valg. De norske reisende skiller seg ut ved at mange foretrekker å benytte offentlig transport.

Oslo, 4. oktober 2018 – Egencia®, forretningsreisedelen av Expedia Group™, publiserer i dag nye tall fra en omfattende undersøkelse om hva som er viktigst for forretningsreisende når de bestiller. Over 5 500 globale forretningsreisende deltok, der mer enn 700 av respondentene var norske. Nå er konklusjonene klare: hele 90 prosent setter pris på å dra på forretningsreise. De verdsetter direkteflyvninger og praktiske reisetidspunkter og hotellokasjoner mer enn det å fly business class eller å tjene opp lojalitetspoeng.

– Det er interessant å se at så mange setter pris på å dra på forretningsreise, og det er ingen overraskelse at de fleste ønsker å reise på en måte som både passer bra med egen timeplan og jobben de skal gjennomføre. Vi ser av funnene at bedrifter bør ha en gjennomtenkt reisepolicy som har de reisendes preferanser, behov og ikke minst sikkerhet i fokus. Samtidig bør den fungere som et godt verktøy for bedriftene til å kontrollere reisekostnadene, sier Carl Moltzau, Direktør Account Management Egencia Norge.

Mange benytter offentlig transport

Undersøkelsen viser at norske forretningsreisende stort sett ligner på den gjennomsnittlige globale forretningsreisende, men at de skiller seg ut på enkelte områder. 

Mens for eksempel to prosent av amerikanerne fortrekker offentlig transport når de er på forretningsreise, svarer hele 36 prosent av de norske respondentene at de fortrekker dette. Det globale gjennomsnittet er 24 prosent. De aller fleste ønsker å reise på riktig måte gjennom å følge organisasjonens reisepolicy. 

Også nordmenn flest er opptatt av dette, selv om tallene viser at svenskene er enda bedre. Mens 87 prosent av svenske forretningsreisende sier de alltid følger reisepolicyen, svarer 72 prosent av de norske at de gjør det. Hovedgrunnen til at ansatte ikke bestiller i tråd med reisepolicyen er at de ikke kan bestille god nok tid i forveien til å følge retningslinjene (41 prosent).

I tillegg sier 18 prosent av de norske forretningsreisende at de ikke ser noen fordeler med å følge bedriftens reisepolicy.

Effektivitet er førsteprioritet

Det er praktiske alternativer som gjelder når forretningsreiser skal bestilles. For 38 prosent av de norske forretningsreisende er det å velge tider som passer best med sin egen timeplan det aller viktigste. Kun 3 prosent svarer at personlig fritid på reisen er det de prioriterer høyest.

Å fly direkteruter er det viktigste når man bestiller fly (30 prosent), mens å finne et hotell på et trygt og praktisk sted er det viktigste ved bestilling av et sted å bo (35 prosent). For nesten halvparten av de norske respondentene (45 prosent) er muligheten til å bestille selv den viktigste faktoren. Dette viser viktigheten av å myndiggjøre de reisende og å ha reiseverktøy som er enkle å bruke.

Det nest viktigste er å ha tilgang til spesialisert kundeservice (17 prosent). Det mest frustrerende ved bedrifters reisepolicy er prisbegrensninger som går på bekostning av kvaliteten (31 prosent), etterfulgt av begrensninger i muligheter for oppgradering (17 prosent). Undersøkelsen er besvart av 5 545 brukere av Egencia i Nord-Amerika, Europa, Asia Pacific i mai 2018. Fra Norge deltok 703 respondenter.

Om Egencia

Egencia – forretningsreiser fra Expedia Group – løfter forretningsreiseprogrammer og de reisendes tilfredshet. Som den eneste løsningen med den samme personaliserte opplevelsen på alle kontaktpunkter, verdens mest relevante reisealternativer og eksepsjonell 24/7 kundeservice, forbedrer Egencia etterlevelsen og besparelsene for store og små selskaper globalt. Fra det originale digitale reisebyrået til dagens ledende plattform for forretningsreiser, tar Egencia selskaper dit de behøver å være. Ta kontakt på egencia.no eller @Egencia for å se forskjellene når forretningsreisene begynner med deg.

© 2018 Egencia LLC. Med enerett. Egencia og Egencia-logoen er enten registrerte varemerker eller varemerker tilhørende Expedia Inc. i USA og/eller andre land. Alle andre varemerker tilhører sine respektive eiere.

Kontaktinformasjon Carl Moltzau | Direktør Account Management Egencia Norge | cmoltzau@egencia.com | 0047 952 75 559 Sindre Groven | Prosjektkoordinator, Gambit Hill+Knowlton | sindre.groven@hkstrategies.com | 0047 926 21 385

Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.