Skip to main content

Slik bygger Egencia bærekraft inn i bestillingsverktøyet sitt

Hva Egencia gjør med tanke på bærekraft

3 min
Publisert: 12 April 2021
Woman In Eco-friendly Office With Reusable Cup

Vi gjør bærekraft til en del av bestillingsprosessen for forretningsreiser

Egencia legger ned stor innsats i å være en pådriver for bærekraftige initiativer og ønsker å være en som leder an i stedet for å bare følge etter alle andre.

Vi har tatt en prat med Renaud Loizzo, Director of Product Management hos Egencia, for å få vite hva Egencia gjør med tanke på bærekraft, og hvilke fordeler dette arbeidet gir forretningsreiseprogrammer.

Hva gjør Egencia for å hjelpe kundene med å nå bærekraftsmålene sine?

RL: Med tanke på produkter er det spesielt to tiltak som kan bidra til økt bærekraft. Det første er å sørge for at vi kan gi Travel Managers nøyaktige data om CO2-utslipp. Det har vi gjort gjennom CO2-utslippsoversikten i Egencia Analytics Studio.

Det andre tiltaket er å bygge inn informasjon i bestillingsprosessen som bidrar til å endre de reisendes atferd. Med tanke på bærekraft er dette selve gullstandarden.

Dette har vi gjort ved å vise CO2-avtrykket for hver enkelt flyreise ved bestilling, betaling og i bekreftelses-e-poster i tillegg til sammenligningsverdier som hvor mange boliger som kan varmes opp i et år med den aktuelle energimengden, eller hvor mange smarttelefoner som kan lades. Og dette er bare starten. Denne utviklingen er spennende fordi det tidligere var slik at alt handlet om å spare penger. Nå tenker ikke kundene våre bare på kostnader, men også på å ta hensyn til bærekraft.

Hva gjør Egencia, som selskap, for å lede an innen bærekraft?

RL: Når det gjelder CO2-kompensasjon og CO2-fjerning, så er det bedre jo mer detaljerte data vi har. For øyeblikket er utregningen av CO2-utslipp basert på statistikk. Vi jobber imidlertid for å utarbeide mer dynamiske beregninger basert på flere variabler etter hvert som vi får bedre data. Vi arbeider nå med et pilotprosjekt for et nytt produkt som gir reisende muligheten til å se kostnadene ved CO2-kompensasjon når de bestiller flybilletter. Det gir de reisende full oversikt over totalkostnaden for flyreisen. Det gir dessuten kundene våre muligheten til å informere de ansatte om hvilken innsats de legger ned i arbeidet med bærekraft, på en måte som gir inntrykk.

I tillegg vil det at stadig flere skriver under på UNESCO-erklæringen, og det at merking blir en viktig faktor, være til stor hjelp ikke bare for reisende, men også for å skape incentiver for at selskaper skal ta mer bærekraftige valg på eget initiativ.

Hvilke råd har dere til Travel Managers og reisende som vil ta mer bærekraftige valg?

RL: Å bygge bærekraftmål direkte inn i reisepolicyen er en måte å gjøre det på. Man kan for eksempel prioritere direktefly fremfor reiser med mellomlandinger.

Det finnes også andre måter å påvirke de reisendes valg på under bestillingsprosessen. Travel Managers kan bruke Analytics Studio til å finne korte flyruter som er populære – som fra Paris til Marseille eller New York til Washington, D.C. – og opprette en egendefinert melding som vises når noen vil bestille denne ruten. Det kan være noe sånt som «Denne ruten har togforbindelse. Klikk her for å bestille togbillett i stedet.»

Og for hoteller kan Travel Managers bruke funksjonen for egendefinert merking av hoteller til å vise et merke for hoteller som gjør en innsats for bærekraft.

Se hva annet vi gjør for å hjelpe deg med å reise på en mer bærekraftig måte.

Var dette innholdet nyttig?
1

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.