Skip to main content

Slik kan visualisering av data fremme karrieren din

Slik kan visualisering av data fremme karrieren din

4 min
Publisert: 13 August 2018
super_woman_data_visualization_blog.jpg
Bruk av bilder og prediktive analyser kan synliggjøre reiseprogrammets verdi for ledelsen

Er du tilbake på jobb etter nok en reisebransjekonferanse, mens du fremdeles soler deg i glansen av de strålende tilbakemeldingene du fikk etter paneldebatten? Har du noen gang kommet tilbake til kontoret og vært usynlig for den øvre ledelsen og følt at det ikke er mulig å komme seg videre i karrieren? Da kan det være på tide å ta et steg tilbake og finne ut hva du må gjøre for å endre kollegenes syn på deg fra å være kun en tilrettelegger av forretningsreisebestilling til en person med innflytelse og påvirkningskraft. Du bør kanskje begynne å tenke, opptre og kommunisere som en leder? I følge Amy Gallo fra Harvard Business Review kan en metode for å vise sitt potensiale være å påta seg prosjekter og forsøke å løse problemer som andre ikke er villig til å håndtere, eller ikke engang vet om. Gallo påpeker også at din suksess vil være knyttet til suksessen til din sjef. Hun siterer Maignan Wilkins, som sier: «Du må ta hensyn til prioritetene til sjefen din. Vær så positiv som mulig når sjefen din ber deg om å hjelpe til med nye oppgaver. Finn ut hva som bekymrer sjefen din, og kom med forslag til hvordan eventuelle problemer kan løses.»[1]

Hvor langt kan reiseadministrasjon føre deg?

Reiser er et verktøy som støtter forretningsvirksomheten. For de fleste organisasjoner er det ikke hovedmålet. Travel Managers jobber ofte alene uten direkte kontakt med viktige beslutningstakere. Er du den eneste som utfører en oppgave, er sannsynligheten stor for at kollegaene dine ikke er klar over hva du egentlig driver med. Hvor mange i bedriften din tror at jobben din dreier seg om kun å finne passende flyvninger og hotellrom, eller noe å klage om dersom sjefen din innfører et komplisert bestillingsverktøy? Det er på tide å sette ting i perspektiv. Travel Managers får betalt for å være eksperter på styring av reisekostnader. For å få oppmerksomheten til ledelsen må du imidlertid vise dem at du gjør mer enn de tror, og hva andre tror også. Forretningsreiseanalyse er en del av jobben din, men husk at rådataene kun fremstiller det som har allerede skjedd. Visualisering av data og prediktive analyser går imidlertid ut på å forstå nuet og vite hvordan man skal håndtere ting i fremtiden. Ta initiativet og bruk dynamiske bilder til å opprette forståelig dokumentasjon. Oppsummer alle reisedata i én effektiv fremstilling, som er underbygget av data. Dette vil føre til at ledelsen begynner å se deg i et annet lys og lytter til dine anbefalinger for bedriftens reisepolicy.

Hva må du gjøre for å komme dit?

Du må fremheve din ekspertise innen forretningsreiseanalyse. Du oppfyller kanskje rapporteringsforpliktelsen ved å sende Excel-ark i en e-post med ukentlige oppdateringer, men den øvre ledelsen vil sjelden engasjere seg i utallige kolonner og rader med tall. Det blir som å bruke «bulletpoints» i en PowerPoint-presentasjon. Selv om innholdet er der, er sannsynligheten større for å engasjere publikum med et kort videoklipp. Datavisualisering oppsummerer budskapet i tallene, og viser mønstre på en effektiv måte. På denne måten kan du se «hvor», og enda viktigere, identifisere nye mulige årsaks-virkningsforhold. Du kan så integrere et bilde i dine oppdateringer og presentasjoner som vektlegger reisene og bestillingsmønstre i de ulike avdelingene sammen med kostnadsimplikasjonene. En slik fremstilling kan vise din nærmeste leder hvordan tilfredsheten blant de reisende kan forbedres og bedriftens reisekostnader kan reduseres, ved å innføre enkelte endringer i reisepolicyen. Med en visuell oversikt over hva tallene betyr kan du vise, ikke bare din evne til å finne muligheter for kostnadsbesparelser for bedriften og tilpassede løsninger for de reisende, men også ditt potensiale innen kreativ problemløsning. I følge PwC: «De beste jobbene i USA akkurat nå omfatter stillingstitler som dataforsker, dataingeniør og forretningsanalytiker.» De sier: «Administrerende direktører forteller at de ser etter medarbeidere som er problemløsningsorienterte innen teknologirike miljøer og som kan se sitt arbeidet i lys av forretningsverdi.» Rekrutteringskonsulenter snakker ofte om overførbare ferdigheter. Ønsker du å ta et steg videre i karrieren, er du nødt til å vise at det ikke er nødvendig å være dataforsker for å være effektiv. Implementering av datavisualisering samt prediktive analyser for å kommunisere kreativ business intelligence kan sette fart på karrieren din.

[1]https://hbr.org/2013/05/act-like-a-leader-before-you-a

Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.