Skip to main content

Alternativer for grønne forretningsreiser

Posted: 09 April 2021

Bruke miljøvennlige alternativer på forretningsreiser

Som et karbonnøytralt selskap satser Egencia stort på å bli grønnere — i likhet med moderselskapet vårt, Expedia Group. Et viktig tiltak for å redusere karbonavtrykket fra forretningsreiser er å se på alternative transportmuligheter.

Komme seg fra A til B

Når det gjelder å komme seg fra ett sted til et annet, er det flyreiser som gir størst karbonavtrykk.

Hvis du absolutt må fly (og det er ikke lett å krysse et land eller et hav for å rekke for et møte uten å sette seg på et fly), bør du vurdere å bestille direktefly og fly økonomiklasse.

Dette reduserer karbonavtrykket på to måter. For det første vil en direkteflyvning redusere reiselengden (i tillegg til at du unngår å lande og ta av igjen for mellomlandinger, noe som krever mye energi). For det andre tar du mindre plass på flyet ved å bare ta ett fly i stedet for flere.

Et sete som tar halvparten så mye plass på et fly, har halvparten så stort karbonavtrykk.

Hvis reiseruten er kort, er det imidlertid best å se om det er mulig å ta tog. Ta for eksempel en rute som New York til Washington D.C. Flyturen tar under en og en halv time. Men når du legger til tiden som brukes på å komme seg til flyplassen, innsjekking, i sikkerhetskontrollen og reisetiden fra flyplassen til sentrum, så er du fort oppe i fire timer eller mer, og samtidig har du et karbonutslipp på nesten 70 kg.

Sammenlign så dette med togreisen mellom byene, som tar tre og en halv time og bare genererer en sjettedel av karbonutslippet. I tillegg kan du lene deg godt tilbake og nyte utsikten.

I Europa, Asia og andre regioner med høyhastighetstog er tidsbruken mellom fly og tog enda mindre, mens miljøfordelene blir større.

Du føler deg kanskje fristet til å leie bil eller kjøre din egen på kortere turer, men det er ikke en god idé. Å reise alene i bil har høyere karbonavtrykkenn å fly den tilsvarende avstanden. Hvis du reiser i en gruppe, vil imidlertid miljøpåvirkningen fordeles på alle personene i bilen. Så hvis fire personer reiser i en bil, vil utslippene bli omtrent som når man tar tog. Du kan legge til 20 % ekstra karbonreduksjon hvis du velger en hybridbil.

En detalj som er verdt å huske på, er strømkilden i den aktuelle regionen. Et elektrisk tog i Frankrike drives hovedsakelig av kjernekraft, og disse togene har betydelig mindre karbonavtrykk enn tog i Polen, som hovedsakelig drives av kullkraft. Som en tommelfingerregel kan du si at hvis flyreisen varer under to timer, er det verdt å vurdere å ta toget i stedet.

Når du har kommet frem

Muligheten til å velge grønt tar ikke slutt når du kommer frem. For hver 50. kilometer du unngår å kjøre i en tradisjonell bensindrevet bil, sparer du 8 kg i CO2-utslipp. Her har du noen flere miljøvennlige muligheter du kan vurdere når du har kommet frem:

  • Velg elbil eller hybrid. Uansett om du leier bil eller tar taxi (eller en tuk-tuk), reduserer du CO2-utslippet hvis du velger en elbil eller en hybrid for å komme deg rundt. Mange storbyer har fått hybridtaxier de siste to tiårene, så det er ikke vanskelig å finne en Prius eller lignende modeller. I London satte The London Electric Vehicle Company (LEVC) 2500 elektriske taxier i drift i 2019, noe de regner med vil forhindre et forurensende karbonutslipp i byen på 6800 tonn. For å gjøre det enkelt å bestille en hybridbil kan du raskt sortere tilbudene på leiebiler hos Egencia.
  • Bruk samkjøring. Når du deler en bil, deler du også miljøpåvirkningen. Finn ut hvilke tjenester som er populære på det stedet du skal til (Uber og Lyft er for eksempel vanlige i USA og Europa, mens Grab er populær i Sørøst-Asia), og opprett konto før du reiser hjemmefra, sånn at du er klar til å bruke tjenesten så snart du er fremme.
  • Bruk kollektivtransport. En glimrende måte å holde karbonavtrykket lavt på er å bruke kollektivtransport. Mange byer har godt utbygde systemer — undergrunnsbane, trikk, busser eller sporvogner — som fordeler karbonavtrykket på mange alternativer, ofte drevet av grønn energi. I tillegg får du oppleve byen på samme måte som de som bor det, om det så er ved å ta metroen i Paris, «the Tube» i London eller en trikk i New Orleans.
  • Sykkel eller sparkesykkel. Hvis du reiser til en by med et lite sentrum, kan det være smart å unngå store kjøretøy og heller velge sykkel, elsykkel eller elektrisk sparkesykkel fra en lokal leverandør av slike tjenester. Søk på reisemålet og «bike share» for å se om det finnes offentlige tjenester (f.eks. Citi bike i NewYork) som har stasjoner nær der du skal bo, eller stedene du skal besøke. Du kan også laste ned appene til Lime eller Bird for å se om de har elektriske sparkesykler i byen du skal til. For sikkerhets skyld bør du huske å bruke hjelm.
  • Ta beina fatt. Den enkleste måten å holde klimagassutslippene nede på er å gå. Hvis du skal på møte på hovedkontoret eller i lokalene til en kunde, kan du velge et hotell som ligger i gangavstand. Travel Mangers kan legge inn populære reisemål i Egencias bestillingsverktøy, slik at de reisende enkelt kan søke på overnattingssteder i nærheten. Vel fremme kan du bruke Google Maps til å finne veien til fots. Dermed får du litt trim samtidig som du får sett deg litt om i byen, i stedet for å bare kjøre gjennom i full fart.

Hvis du er ute etter måter å redusere karbonpåvirkningen din på når du er på forretningsreise, bør du vurdere alternativ transport. På den måten bidrar du til renere luft samtidig som du kan nyte omgivelsene — uansett om du går, sykler eller tar tog. Det er ikke bare transport som byr på muligheter. Ta en kikk på blogginnlegget vårt «18 tips for miljøvennlige forretningsreiser » for å se hva annet du kan gjøre for å reise på en grønnere måte.

Se hva annet vi gjør for å hjelpe deg med å gjøre forretningsreisevirksomheten grønnere.

Informasjon om mengden av karbonutslipp og -kompensasjon fra artiklene «Climate Change: Should you fly, drive or take the train?» og «The future og micromobility: Ridership and revenue after a crisis.»

Vil du vite mer om forretningsreiseløsninger og bærekraft?