Fire forretningsreiseleverandører snakker om den nye normalen

Reisebransjens tilnærming til sosial distansering, helse og hygiene vil trolig utvikle seg i takt med at etterspørselen etter forretningsreiser tar seg opp igjen. Forretningsreisende, virksomheter og til og med regionale myndigheter vil ha nye forventninger til blant annet fysisk distansering, tiltak for å unngå folkemengder, hygiene, informasjon om helsebakgrunn og temperaturkontroll.
«Kundene kommer til å ha enda høyere forventinger til rengjøringen på flyene og av flyplassfasilitetene, noe vi allerede jobber med og skal fortsette å jobbe med selv etter COVID-19.»
– Fouad Mehdaoui, Digital Agency Program Manager, Delta Air Lines
Det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines 1 har allerede innført endringer for å kunne tilby kontaktløse tjenester og muliggjøre sosial distansering. Endringene omfatter blant annet følgende:- Midtsetene er blokkert på alle flyvninger for billettklassene Main Cabin, Delta Comfort+ og Delta Premium Select. Samtidig er kapasiteten redusert for hver flyvning for å legge til rette for sosial distansering (50 % for First Class og 60 % for Main Cabin frem til den 30. juni 2020).
- Det tilbys håndsprit ved forskjellige kontaktpunkter, og overflatene på flyplassen blir desinfisert på samme måte som de ansattes arbeidsplasser.
- Det er innført midlertidig ombordstigning fra bakerste rad til foran i flyene.
- Flyene blir desinfisert før hver flyvning. I tillegg er det innført prosedyrer for rengjøring av brettbord, underholdningsskjermer i seteryggene, armlener og lommene på seteryggen.
- Det er obligatorisk å bruke munnbind for både passasjerer og ansatte.
«Sikkerheten til gjester og ansatte er vår høyeste prioritet til enhver tid, og rutinene for helse, hygiene og sikkerhet på Nordic Choice-hoteller samsvarer fullstendig med instruksjonene til Helsedepartementet. Vi har hatt en strategi i flere år som går ut på å utvikle og implementere kontaktløse tjenester for gjester som ikke ønsker direkte kontakt med andre. Dette omfatter blant annet en app for innsjekking og utsjekking, romnøkkel på mobil, innsjekkingsstasjoner på hotellene og en chatfunksjon for bestilling av romservice.»
– Kari Bente Lehmann, Distribution and Key Account Manager, Nordic Choice Hospitality Group
Enterprise Holdings sine bilutleiebyråer har midlertidig endret prosedyrene sine til å omfatte henting og levering av leiebiler utendørs. Selskapet har dessuten innført flere leveringsalternativer på utvalgte Enterprise Rent-A-Car-steder og flyplasser i Nord-Amerika for å gjøre det enklere for kundene og samtidig minimere fotgjengertrafikken. Hos SIXT har de også begynt med nøkkelfri bilutleie gjennom sin Fastlane-app. Hvordan påvirkes kostnadene? Det for tidlig å si noe om hvilken innvirkning nedgangen i forretnings- og fritidsreiser etter COVID-19 vil ha på kostnadene.«For øyeblikket er prisene redusert i bransjen, men i henhold til tilbakemeldinger fra både kunder og partnere, er ikke prisen den eneste faktoren som spiller inn når kundene tar en avgjørelse om å bestille. Bedrifter tenker på de ansattes sikkerhet og velger leverandører og produkter som tilbyr best mulig sikkerhet.»
– Petra Schmidt, Director of Travel Sales International, SIXT
Vi kan anta at forretningsreisende kommer til å reise på en mer strategisk måte enn tidligere. Når de skal ta avgjørelser, vil de sannsynligvis ta hensyn til både kravene til og kostnaden ved en reise. Gjennom Egencia er forretningsreisepolicyen direkte implementert i reiseadministrasjonsløsningen, og du kan oppfordre til etterlevelse, fremme positiv adferd samt administrere reiseutgiftene samt de reisendes sikkerhet på en mer effektiv måte. Hvis virksomheten din for eksempel har angitt et maksimalt forbruk, prioriterer fleksible avbestillinger eller har fjernet flyvninger til reisemål med høy risiko, vil de reisende se disse reglene ved bestilling, slik at de enkelt kan overholde dem. Fremheve foretrukne hoteller Vi er i en tid med endringer, og situasjonen for forretningsreiser vil uten tvil se annerledes ut om 3–6 måneder. Både virksomheter og reisende kommer til å ha nye forventninger til reiselivsbransjen når det gjelder helse, hygiene og fleksibilitet, og de vil gjøre valg i henhold til disse faktorene. Hos Egencia kan du markere dine foretrukne hoteller og flyselskaper. Hvis du for eksempel vil velge én bestemt leverandør på grunn av hygienetiltakene deres, kan du angi de foretrukne hotellene i verktøyet. Vi vil sørge for at de vises øverst i søkeresultatene til de reisende. Gjør deg klar til å oppfylle kravene i den nye normalen. Last ned hele verktøysettet for å finne ut hvilke deler av policyen og programmet som bør oppdateres.1.Delta Air Lines. Coronavirus Update Center. www.delta.com