Skip to main content

Fornøyde forretningsreisende gir høyere online-andel og større besparelser

employee-business-travel-feedback.jpg

Fornøyde reisende gir høyere online-andel og større besparelser

5 min

Dato: 02 juli 2020

I takt med at reisende verden over gjør seg klare til å reise igjen etter COVID-19, er det viktigere enn noen sinne for bedrifter å ha kontroll på reiseutgiftene. Ved å samarbeide med det rette forretningsreisebyrået kan bedriften din finne sparemuligheter ved å analysere reisedata, få tilgang til reiseteknologi som gir en bedre brukeropplevelse, samt få tilgang til profesjonell kundestøtte både online og offline. Med tanke på utgifter bør du dessuten velge et forretningsreisebyrå med en høy online-andel, som kan hjelpe deg med å spare både tid og penger. For å få høy online-andel må de reisende først og fremst få tilgang til et enkelt og brukervennlig bestillingsverktøy.  En vellykket implementering av forretningsreiseprogrammet avhenger også av at du lytter og tar hensyn til tilbakemeldinger fra de ansatte. Høy online-andel gjør at Umpqua Bank og Nasdaq sparer penger Vi vet at ikke-administrerte reiseprogrammer kan føre til at bedrifter bruker mer tid og penger på forretningsreiser. Et administrert forretningsreiseprogram er imidlertid ikke bedre enn programmets online-andel. Det vil si at teamet ditt må bruke bestillingsverktøyene for at bedriften skal oppnå en høy avkastning.

«Det geniale med Egencia og avkastningen vi får, er at kostnadsstrukturen er lav, og at det vi sparer på administrasjon av ubrukte billetter, dekker utgiftene. I tillegg til alt dette har dere et verktøy som medarbeiderne faktisk vil bruke, og online-andelen er høy. Hvis ingen liker verktøyet, kommer ingen til å bruke det.»

— JJ Giachetti, Corporate Travel Manager, Umpqua Bank

De digitale forretningsreiseløsningene våre fungerer på alle slags enheter, så de reisende kan endre planene sine mens de er på farten, uten å måtte gå til andre nettsteder eller bruke andre ressurser. Dette bidrar blant annet til en høyere online-andel.  Kundene våre forteller oss at den økte online-andelen fører til besparelser i hele bedriften.

Nasdaq opplevde store fremskritt allerede seks måneder etter at de begynte samarbeidet med Egencia. De hadde spart USD 500 000 (en reduksjon på 32 %), økt online-andelen fra 30 % til 61 % og redusert tiden brukt på reiseadministrasjon med 50 timer per uke.

— Casestudie om Nasdaq

En høy online-andel innebærer at de reisende ser, og sannsynligvis også følger, de kostnadsbesparende tiltakene som implementeres i forretningsreiseprogrammet og reisepolicyene. Det er for eksempel mulig å innføre tiltak som makspriser eller begrensninger for hvilke billettyper som kan bestilles.  Bedriften kan også dra nytte av tilbud og teknologi som bidrar til å spare penger. Med Egencia Savings Finder for Air og Hotel kan for eksempel kundene våre i snitt spare 14 %* per flybillett og 7 %** per optimaliserte hotellbestilling. James Fisher Marine Services Ltd. − ett forretningsreiseprogram som fungerer for alle typer reisende En standardisert løsning for alle er ikke veien til et vellykket forretningsreiseprogram. For dagens moderne bedrifter er det svært viktig å kunne tilpasse bestillingsprosessen og brukeropplevelsen samt gjøre personlige endringer. Brukeropplevelsen må kunne tilpasses både fast ansatte og kontraktører. Via en digital plattform leverer Egencia én løsning for forretningsreiser, som er både intuitiv og lett å bruke. Det gjør det enkelt for reisende å bestille og endre reiser på ett og samme sted − på alle typer enheter, uansett hvor i verden de er. På den samme plattformen kan Travel Manager oppdatere reisepolicyen og endre profiler, og Egencias konsulenter har tilgang til informasjonen de trenger for å bistå med hjelp. Denne teknologiske løsningen har fleksibiliteten som trengs for å støtte alle typer bedrifter − både store og små.

«Før vi gikk over til Egencia brukte vi forretningsreisebyråer som slet med å imøtekomme behovene våre. For å sette det i perspektiv: Vi må ofte koordinere reiser bestående av fly, hotell, bilutleie, bagasje og spesialbagasje som dykkerutstyr for over 20 ingeniører, teknikere og dykkere. Alt dette skjer ofte på kort varsel og med stedsbegrensninger.»

— Lisa Murphy, Business Operations Lead hos James Fisher Marine Services Ltd

For de reisende er det viktig at de enkelt og raskt kan finne alternativene som passer dem, men en god bestillingsopplevelse omfatter langt mer. En enkel betalingsprosess er også viktig for å øke tilfredsheten blant de reisende. Det er mulig å opprette gjesteprofiler og integrere betalingskort for reiser i forretningsreiseprogrammet, noe som gjør det lettvint å hjelpe reisende som ikke er heltidsansatte, for eksempel kontraktører.

«Kontraktører har ikke de samme rettighetene som vanlige ansatte, og derfor er det flott at vi kan tilpasse og angi grenser i gjesteprofilene på Egencia-plattformen. Kontraktører vil helst slippe å bruke kredittkort når de skal bestille og betale, og derfor bruker vi betalingskort for reiser til å betale for alt. Vi forhåndsbetaler og fakturerer i samme slengen, og det er ingen kompliserte utgifter.»

— Lisa Murphy, Business Operations Lead hos James Fisher Marine Services Ltd.

Zeb − viktigheten av å lytte til de reisende og ta hensyn til behovene deres Erfarne Travel Managers vet at de reisende er selve nøkkelen til effektivitet under forretningsreisen. Egencias unike løsning for forretningsreiser integrerer bedriftens reisepolicy i selve bestillingsverktøyet, så de reisende selv kan håndtere bestillingene sine og bedriften får mer fornøyde reisende.

«Vi mener at våre ansatte kan ta egne avgjørelser når de er på reisefot,. Derfor kontrollerer vi dem ikke så mye, men stoler heller på de ansattes vurderingsevne. De tilbringer mye tid på hoteller, og de trenger å føler seg komfortable.»

Dr. Christian Spieker, Head of Corporate Services hos Zeb

Bedrifter med erfaring innen forretningsreiser vet hvor viktig det er at de ansatte føler seg komfortabel mens de er på reisefot, fordi det påvirker tilfredsheten deres og − og til syvende og sist – kvaliteten på arbeidet deres.

«Vi gjennomfører undersøkelser blant de reisende, der vi blant annet spør dem om hvor fornøyde de er. I selskapet vårt har tilfredshet blant de reisende stor innvirkning på jobben som blir gjort.»

Dr. Christian Spieker 

Last ned vår sjekkliste for å spare penger på forretningsreiser for å finne ut hvordan vår rapporteringsteknologi og ekspertise kan hjelpe deg med å administrere utgiftene og spare mer.

*Tall for finansåret 2019 **Tallene gjelder for perioden 26.11.2019–06.03.2020

Del dette innlegget på LinkedIn eller Twitter.
Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Ta kontakt med teamet vårt.