HMS på hoteller: Egencia og hotelleiere innfører nye tiltak for forretningsreiser

Posted: 27 August 2020
Corporate Hotel Booking Health COVID-19

Av Natasha Samuel, Senior Product Marketing Manager, og Kristina Trainer, Hotel Relations Manager

Mens bedrifter rundt i verden forbereder seg på å gjenoppta reisevirksomheten, innfører hotellene nye tiltak for helse, renhold og sikkerhet så de forretningsreisende skal føle seg trygge.

Global Business Travel Association (GBTA) har rapportert at 80 % av virksomhetene forventer at standarden for hygiene og renhold på hotellene nå vil overgå de som fantes før koronaepidemien (COVID-19). Videre ønsker 44 % av virksomhetene som deltok i GBTAs undersøkelse bedre kommunikasjon rundt hotellenes hygiene- og renholdsprosedyrer, mens 40 % etterlyser sikkerhetsinformasjon til de reisende om hotelloppholdet.[1]

For å imøtekomme de reisendes behov har Expedia Group nylig oppdatert opplysningene som vises i oppføringene, slik at hotellene kan informere om hvilke helse- og hygienetiltak de har iverksatt.

Initiativer i hotellbransjen

Som følge av forventningene blant de forretningsreisende innfører hotellbransjen nye renholdsstandarder eller tilpasser de som allerede eksisterer, enten det er påbudt av myndighetene eller implementert av hotellkjeden.

Flere store hotellkjeder, blant annet Hyatt Hotels, IHG® Hotels & Resorts og Radisson Hotel Group, har satt i gang nye initiativer. Radisson har lansert programmet Safety Protocol og Hyatt har introdusert Global Care & Cleanliness Commitment, for å informere reisende om de nye standardene for hygiene og renhold. IHGs Global Cleanliness Board har samarbeidet med spesialister utenfra om lanseringen av det globale programmet IHG Clean Promise, der de informerer gjestene om renholdsstandardene sine.

I enkelte land er det iverksatt tiltak for å informere og veilede hotellene. American Hotel and Lodging Association (AHLA) i USA har lansert kampanjen Safe Stay, som tar sikte på å utarbeide renholdsstandarder for hotellbransjen. I Singapore ble SG Clean utarbeidet og lansert av en ekspertgruppe, inkludert myndighetsorganer, for å se nærmere på hygienenivåene og kontrollere at rengjøringsprotokollene blir overholdt.

Vi samarbeider med hotellene for å informere de forretningsreisende om hygienetiltak

Hotellene kan legge til informasjon om oppdaterte helse- og hygienetiltak i oppføringene sine så de vises på alle Expedia Groups nettsteder verden over. Vi og søsterselskapene våre, som Hotels.com og Expedia, deler også denne informasjonen. Det samme gjør mange av forretningsreisebyråene som samarbeider med Expedia.

Egencia ønsker å hjelpe kundene med å ta gode beslutninger om forretningsreiser, og vi har derfor gjort det lettere for hotellene å vise oppdatert informasjon om helse og sikkerhet til reisebestillere og forretningsreisende. De som bestiller på Egencias nettsteder eller i mobilappen, kan enkelt se hvis et hotell har inkludert informasjon om sine helse- og hygienetiltak som en del av bestillingsprosessen.

Image_Product_Hotel Hygiene

I tillegg til at helse- og hygienetiltakene vises for hvert enkelt hotell, har vi også gjort det mulig for hotellene å dele informasjon om de sertifiseringene for hygiene og renhold som gjelder for reisemålet eller hotellkjeden. Hvis du for eksempel søker etter et hotell i Singapore, kan hotellet opplyse om at det er «SG Clean»-sertifisert, det vil si at de overholder landets standarder til renhold og hygiene for hoteller.

Hva mer gjør hotellene i forbindelse med hygiene og sikkerhet?

En bedre opplevelse omfatter mer enn bare bestillingsprosessen. Hyatt har presentert et program som ved bruk av teknologi på hotellene deres verden over bidrar til å forbedre de reisendes opplevelse − fra velvære til psykisk helse.

«Hyatts hoteller tar i bruk teknologi og smitteverntiltak på en måte som reduserer den fysiske kontakten samtidig som gjestene får den beste oppvartningen. Med løsninger som utvidet innsjekking online og toveiskommunikasjon på chat i World of Hyatt-appen, har gjestene det de behøver lett tilgjengelig», sa Gus Vonderheide, Vice President for Global Sales.

Vonderheide tilføyde at Hyatt har opprettet en rolle som hygieneansvarlig på hvert av hotellene sine. På denne måten er det mulig å følge med på at alle overnattingsstedene deres overholder de nye retningslinjene, slik at de kan utvide ansvaret og etablere et enda bedre forhold til gjestene.

«På kort sikt vil gjestenes hotellopplevelse være det viktigste. Vi gjør derfor alt vi kan for å gi dem et bedre opphold enn noensinne. Dette omfatter alt fra kreative løsninger for utdeling av mat og drikke til privat servering, rom som tilrettelegges for trening og veiledet meditasjon med Headspace», forklarte Vonderheide.

Radisson har iverksatt tilsvarende tiltak. «Radisson Hotel Group setter pris på samarbeidet med Egencia om å fremheve vår nye Radisson Hotels Safety Protocol. Disse detaljerte retningslinjene for renhold og desinfeksjon er utarbeidet i samarbeid med SGS*. Vi har utviklet prosessen for å ivareta gjestenes sikkerhet og sørge for at de føler seg trygge − fra de sjekker inn til de sjekker ut», sier Heather Nelson, Senior Director for Managed Partnerships. «Nye prosedyrer for renhold og desinfeksjon, et større fokus på sikkerheten i fellesområdene, verneutstyr og oppdatert opplæring for medarbeiderne er nå del av de nye retningslinjene.»

IHG har bygget videre på Way of Clean-programmet, som de opprinnelig lanserte i Nord-Amerika i 2015. Den nye globale standarden omfatter vitenskapsbaserte prosedyrer og strenge servicestandarder for IHG-hoteller i hele verden. «Vi har også lansert vårt globale ‘IHG Clean Promise’, så gjestene skal føle seg trygge på at rommene deres oppfyller de strenge standardene IHG har til renhold. Dersom dette ikke er tilfelle, vil hotellet sørge for at dette blir gjort. I spissen for arbeidet står Global Cleanliness Board, en gruppe ledere fra IHG innen drift, helse, sikkerhet og gjesteopplevelser. De samarbeider med eksterne fageksperter om å utarbeide løsninger og implementere prosesser på IHG-hotellene − nå og i fremtiden», forklarte Derek DeCross, Senior Vice President of Global Sales.

Helse- og sikkerhetsinformasjon fra hotellpartnerne er bare én av løsningene Egencia og Expedia Group har for å hjelpe bransjen med å forberede seg på forretningsreiser igjen. I mai kunngjorde Expedia Group at det er satt av 275 millioner dollar til å hjelpe hotellene med å komme på fote igjen etter koronaepidemien. Midlene skal brukes til markedsføringstiltak og økonomisk støtte.

Last ned denne sikkerhetssjekklisten for å forberede bedriften på å gjenoppta reisevirksomheten


[1] https://www.gbta.org/blog/gbta-study-finds-more-than-half-of-companies-considering-resuming-travel-in-near-future/

*SGS er et av verdens ledende inspeksjons-, verifiserings-, test- og sertifiseringsselskaper.

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Ta kontakt med teamet vårt.