Skip to main content

Slik kan bedrifter skape vekst med reiser

Skal du oppskalere? Slik kan forretningsreiser skape vekst

6 min
Publisert: 18 April 2019
wendy-blog.jpg

Av Geoff Kahler, Senior Director of Global Marketing hos Egencia

Dette innlegget ble opprinnelig skrevet i september 2019 og ble oppdatert av Geoff Kahler, Senior Director of Marketing, i juni 2022 for å gjenspeile den aktuelle situasjonen i forretningsreisebransjen.

Gratulerer, bedriften din vokser. Raskt. Kanskje dere akkurat har gjennomført en andre eller tredje finansieringsrunde. Eller kanskje virksomheten er utvidet til en ny region eller et annet land som del av forretningsmodellen.

Uansett har du oppnådd suksess som en ny bedrift, entreprenør eller en liten bedrift som er etablert med tanke på rask vekst. Nå trenger du samarbeidspartnere som kan hjelpe til med å administrere de delene av virksomheten – utenfor bedriftens kjernekompetanse – som kan legge grunnlaget for fremtidig vekst.

Et av områdene som ofte blir oversett, men som kan gi en betydelig konkurransefordel, er bedriftens forretningsreiseprogram.

Ved å velge en forretningsreisepartner som passer til bedriftkulturen, blir det enklere å implementere prosesser som fremmer vekst.

Det er ikke lenger ville vesten

For de fleste hurtigvoksende bedrifter var reisebestillinger som ville vesten. Alle ansatte bestilte sine egne reiser på plattformen de foretrakk, og så reiste de av gårde. Ingen hadde oversikt over utgifter eller hvor folk befant seg.

Det fungerte kanskje for et team med fem personer, men ikke når en bedrift har 50, 500 eller 1500 medarbeidere og forretningsplanene endres.

Da er det på tide å administrere et forretningsreiseprogram på fulltid fremfor å administrere teammedlemmene som reisende. Det er her den rette samarbeidspartneren kommer inn i bildet.

Det finnes mange nye aktører på markedet som tilbyr moderne reiseteknologi, og det kan være vanskelig å velge. De nye aktørene har imidlertid ikke den nødvendige infrastrukturen eller midlene som må til for å bygge skalerbare forretningsrelasjoner som støtter hurtigvoksende bedrifter.

Egencia har på den andre siden DNA-et og fleksibiliteten som kjennetegner en oppstartsvirksomhet − som kommer fra Expedias enestående forbrukeropplevelse − kombinert med flere tiårs erfaring, flere hundre millioner online-interaksjoner og styrken fra globalt nettverk.

Hva innebærer det for deg?

Den beste verdien og det beste utvalget: Vi starter med besparelser. Uansett om det dreier seg om å utforme en reisepolicy for å optimalisere besparelser, dra fordel av gunstige avtalepriser eller bruke maskinlæring til å oppfylle de reisendes preferanser, hjelper Egencia deg med å oppnå resultater.

Fornøyde reisende:  Det betyr også mer tilfredse reisende, noe som er vesentlig i dagens konkurransepregede talentmarked. De reisende får selvstendigheten de ønsker, med Egencias brukervennlige bestillingsverktøy − på pc, mobil eller smartklokke − med hjelp fra virkelige mennesker når det er behov for det.

Ikke flere svake punkter: I tillegg til alt dette får du oversikt over hva reisebudsjettet brukes på, og hvor de ansatte befinner seg til enhver tid.

Forretningsreiser har kommet for å bli − bruk det til din fordel

Det er riktig at Zoom, onlinevirksomheter og digitale produkter for kommunikasjon har åpnet opp nye muligheter. Men forretningsreiser er på full fart tilbake og vinner frem foran datamaskinen. Oppgangen er nå på 80 %, noe som er langt over prognoser for bransjen.

Ett møte ansikt til ansikt er alt som skal til for å skjønne hvorfor.

Uansett hvor praktisk og raskt det er å bruke Zoom, kan det aldri erstatte menneskelig kontakt, særlig når det kommer til å møte nye kunder eller presentere nye produkter. Den felles energien i et rom. Stikke hodene sammen, bokstavelig talt, for å løse problemer eller komme frem til innovative ideer sammen med likesinnede. Dele historier med kolleger i lobbyen etter arbeidstiden. Det er en helt spesiell gnist som kun oppstår når man møtes ansikt til ansikt.

Jeg var ikke en gang klar over hvor mye jeg savnet det, før jeg opplevde det igjen.

Det er ikke tvil om at verden har endret seg. Men jeg tror at den rette forretningsreisepartneren kan gjøre endringer om til muligheter.

Ta for eksempel aktsomhetsplikten − å til enhver tid vite hvor de reisende befinner seg, og ta hånd om dem − som er en topprioritet. Med en effektiv plan for å overholde aktsomhetsplikten kan du vise de ansatte at du verdsetter dem, noe som er avgjørende i dagens konkurransepregede talentmarked.

Bærekraft har også fått en viktig rolle. Stadig flere bedrifter ønsker å redusere karbonutslippene sine. Egencia gir bedrifter innsyn i karbonutslippene fra forretningsreisene, noe som gjør det mulig å ta beslutninger som gjenspeiler bærekraftsforpliktelsene både internt og eksternt.

Visjon og teknologi for oppskalering

For hurtigvoksende bedrifter er det to ting som er viktig å se etter hos en reisepartner. En mentalitet som samsvarer med bedriftens entreprenørskap. Det vil si evnen til å komme raskt i gang og enkelt kunne legge til funksjoner som oppfyller bedriftens behov i en vekstperiode.

Vår erfaring er at mange hurtigvoksende bedrifter og eiere av små bedrifter som ikke har hatt et administrert reiseprogram før, ofte ikke vet hvor de skal starte. Vi kan hjelpe deg.

Når er det på tide å skaffe en egen Travel Manager? Hva slags systemer bør du implementere? Våre Account Managers veileder deg gjennom prosessen med å finne de rette svarene, samtidig som de gjør analyser og estimerer hvor mye du kan spare eller øke fortjenestemarginen på forretningsreiser ved å samle alle reiser på én plattform.

Den andre viktige faktoren for hurtigvoksende bedrifter er at reisepartneren og funksjonene på selve plattformen må holde tritt med bedriftens raske utvikling.

Egencia startet som et reiseteknologiselskap. Vi utviklet en kraftfull plattform med SaaS-løsninger som enkelt kan konfigureres etter bedriftens behov. Vi kan også raskt aktivere flere funksjoner via API-er etter hva bedriften trenger.

Vi tenker alltid innovativt og bruker AI for å gjøre det lettere for kundene våre.

Travel Managers pleide for eksempel å bruke lang tid på å angi makspriser på hoteller for hvert enkelt marked, og det var nærmest umulig å følge med på sesongmessige prissvingninger. Derfor utviklet vi en ny funksjon som bruker en AI-drevet algoritme for automatisk justering av makspriser på hotell basert på medianprisen i markedet.

Under COVID-19 måtte reisende gå gjennom mange kilder for å finne ut hvor det var trygt å reise, og hvilke innreisekrav som til enhver tid var gjeldende. Derfor utviklet vi Travel Advisor, et verktøy som samler informasjon om reiserestriksjoner, innreisekrav, karanteneregler, hygienestandarder med mer, og alt vises direkte under bestillingsprosessen på Egencias plattform.

Reisegodkjenning er et annet behov som har oppstått som følge av pandemien. Siden januar 2020 har vi sett en økning på 230 % i antallet kunder som setter opp reisegodkjenning for å ivareta de reisendes sikkerhet. Prosessen er imidlertid både kompleks og tidskrevende, med flere variabler å ta hensyn til i hvert trinn. Derfor lanserte Egencia et unikt verktøy for godkjenningsanbefalinger. Verktøyet bruker maskinlæring og automatisering til å generere tilpassede innstillinger for reisegodkjenningsprosesser, som kan implementeres med bare noen få klikk.

Som et stort datadrevet selskap kan vi identifisere problemområder «i bakgrunnen» og finne måter for kontinuerlig optimalisering av brukeropplevelsen gjennom relevante analyser. Kundene våre er drivkraften bak produktutviklingen vår. Siden vi har langt flere transaksjoner på plattformen enn andre aktører på markedet, kan vi raskere foreta endringer og innovere.

Velg den rette partneren

Du er handlekraftig. Du er nyskapende. Derfor har du kommet dit du er. Men du er også i en fase der det er nødvendig å oppskalere prosessene på en strategisk måte. Det er viktig å velge en reisepartner som forstår begge aspektene.

Den rette reisepartneren, som har både DNA-et til et reiseteknologiselskap og global erfaring og rekkevidde, kan hjelpe deg med å administrere budsjettet og spare penger, sørge for trygge og tilfredse reisende og skalere virksomheten på en måte som passer bedriftens kultur.

Last ned rapporten vår for å finne ut mer: «Three golden rules for travel to fuel fast growth

Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.