Skip to main content

Diskusjoner om endringer innen reiseadministrasjon på BTS

Diskusjoner om endringer i reisebransjen på Business Travel Show 2021

4 min
Publisert: 23 September 2021
Business Travel Leaders Mixing At BTS

Av Tristan Smith, VP Commercial - SME and SDR

Husker du den siste messen du var på som ikke ble arrangert på Zoom eller virtuelt, men faktisk ansikt til ansikt med andre mennesker? For meg blir Business Travel Show i London den første messen jeg fysisk har deltatt på siden COVID-19. Det blir faktisk den første messen jeg fysisk har deltatt på siden Business Travel Show i London 2020, som fant sted like før den første nedstengingen i Storbritannia.

Vi måtte alle tilpasse oss en ny måte å jobbe på, uten messene som vi er så glad i. Når vi ser tilbake på året reisebransjen har hatt, kan vi vel si at det har handlet om å tilpasse seg – særlig for Travel Managers.

Travel Managers har måttet støtte de reisende og gi råd til ledelsen under utfordrende omstendigheter. Egencia har spurt Travel Managers over hele verden om hvordan rollen deres har endret seg under pandemien, og hva fremtiden bringer. Det er verdt å lese hele rapporten, men følgende punkter gjorde spesielt inntrykk på meg.

Forretningsreiser har vært savnet

Nesten hver femte Travel Manager sier at det har vært vanskeligere å bygge opp nye relasjoner og tillit uten møter ansikt til ansikt, for eksempel med tanke på salg og konsulenttjenester. Samtidig sier åtte av ti at restriksjoner vedrørende fysiske arrangementer har påvirket måten de jobber på.

Dette gir mening og er i tråd med resultatene vi så i en rapport fra 2019 fra Harvard Business Review Analytic Services i samarbeid med Egencia. 62 prosent av Travel Managers sa at en nærere relasjon til viktige kunder var en av de største eksterne fordelene ved en sterk reisekultur.

Gjenopptakelse av forretningsreiser: Hva har endret seg?

Mange bedrifter omdefinerer og formaliserer hva de anser som nødvendige reiser, enten det er for å redusere risikoen eller bli mer bærekraftige.

35 % av Travel Managers var enige om at kundeservice og support bør anses som nødvendige reiser, inkludert vedlikehold og reparasjon av maskiner eller anlegg. Egencias data om reisetrender støtter også dette. Tallene våre viser at produksjonsbransjen har hatt flest bestillinger de 60 siste dagene, og bestillingsforskjellen har økt med 28 prosent.

Et tilsvarende antall respondenter, 30 %, mente også at det var svært viktig og nyttig med personlige møter for å inngå store avtaler.  Noen forretningsreiser kan derfor være nødvendige for å opprettholde konkurransedyktigheten, men er det tillatt med tanke på sikkerhet og trivsel?

Hva med tillatte reiser? Har bedriften en tydelig definisjon på hva som anses som tillatte forretningsreiser? Ekspertene hos FESTIVE ROAD1 har gjort en god analysejobb og utarbeidet dokumentet «Permissible Travel Framework», der formelen på tillatte reiser er som følger: reiser bedriften tillater x reiser de ansatte er komfortable med x reiser myndighetene tillater = tillatte reiser.

Hva har ikke endret seg innen forretningsreiser?

Forretningsreiser har endret seg, men mange prioriteringer har ikke gjort det. Nesten en femtedel av respondentene sa at det viktigste fokusområdet var å analysere data for å finne nye måter å spare penger på. Da er allerede mye gjort på sparefronten.

Hva med konkurranseevne? Dette er også uendret. Uansett om du foretrekker å jobbe hjemmefra eller på et kontor, vil det å møte noen ansikt til ansikt fremdeles være best i mange tilfeller. I mai 2021 sa Jamie Dimon, administrerende direktør i JP Morgan Chase2, at de mistet kunder fordi andre banker prioriterte fysiske møter.   

Sikkerhet er fremdeles en prioritet, og Travel Managers må ha den riktige reiseteknologien for å kunne oppdatere reisepolicyer raskt, kommunisere med reisende på en effektiv måte og vite hvor de reisende befinner seg. «Min jobb er å ta vare på bedriftens reisende. Jeg trenger effektive verktøy som gjør det enkelt for meg å hjelpe de ansatte hvis det skulle oppstå en nødsituasjon», sier Niklas Nordström, Strategic Purchaser i Attendo.

Det frister å reise

Som en kommersiell leder som er vant til å reise for å møte kunder, potensielle kunder og teammedlemmer, ser jeg frem til å begynne å reise igjen. I september skal jeg delta på Business Travel Show i London, og jeg gleder meg allerede til å være i samme rom som gamle venner, kollegaer og andre selskaper i bransjen. Jeg er dessuten svært spent på å snakke med Travel Managers ansikt til ansikt om utfordringene de har møtt på det siste året, og om eventuelle positive elementer de kan ha blitt overrasket over.

Last ned den fullstendige guiden til en Travel Manager-rolle i endring for å lære mer om hva som har endret seg for Travel Managers, og hva fremtiden bringer.

1. FESTIVE ROAD. 2021. Permissible Travel Framework. https://www.festive-road.com/the-permissible-travel-framework/
2. Son, H., and Giel, D. 2021. Jamie Dimon, fed up with Zoom calls and remote work, says commuting to offices will make a comeback. CNBC.com. https://www.cnbc.com/2021/05/04/jamie-dimon-fed-up-with-zoom-calls-and-remote-work-says-commuting-to-offices-will-make-a-comeback.html

Var dette innholdet nyttig?
0

Er du på utkikk etter bedre løsninger for forretningsreiser? Kontakt oss.