Skip to main content

Dette kan Travel Managers lære av Pixarfilmen Purl

Posted: 27 March 2019
Topics: Blogg
Purl-blog-1a-mb-blog.jpg

Lelia Gowland, Principal, Gowland, LLC 

Ikke vær som gutta i B.R.O. Capital – tilpass deg et arbeidsmiljø i endring. Fleksible reisepolicyer gjør de ansatte mer lojale, bidrar til at folk blir lengre i jobbene sine og skaper en mer inkluderende arbeidsplass. 

Pixars nye kortfilm Purl gir et humoristisk skråblikk på utfordringene mange bedrifter og enkeltpersoner står overfor når det gjelder bedriftskultur og endringer av arbeidsdynamikken. Filmen handler om Purl, et rosa garnnøste, som prøver å passe inn på den giftige og mannsdominerte arbeidsplassen B.R.O. Capital. 

Vi har latt oss inspirere av filmen og formulert fem nøkkelstrategier for Travel Managers: 

1. Opprett flere prosesser for tilbakemeldinger for å forstå de reisendes behov. 

Bedrifter som er i rask vekst vil dra nytte av spørreundersøkelser og fokusgrupper når de skal utforme en reisepolicy. På denne måten sikrer man at alle, både nye og gamle ansatte, blir hørt. Ettersom de fleste ansatte på B.R.O. Capital er høye menn i dress, er det naturlig å tenke at ekstra benplass burde være en standard reisefordel. Siden Purl er en fjerdedel av størrelsen av den gjennomsnittlige B.R.O.-ansatte, vil ikke denne fordelen komme henne til gode. 

Spørreundersøkelser og fokusgrupper kan bidra til å spre viktig kunnskap om hva som er viktigst for de ansatte. Dr. Christian Spieker, Head of corporate services hos ZEB hadde rett da han sa: «Du må lytte til folkene dine. Det finnes ikke bare én sannhet.» 

Hvis du gir alle på kontoret, inkludert Purl, muligheten til å formidle sine behov i trygge omgivelser, vil det bidra til at de føler seg som verdifulle teammedlemmer, i stedet for en belastning. En reisende som Purl får mer enn nok plass til å dingle med garnbena sine takket være ekstra benplass, men ville kanskje satt større pris på en drosjetjeneste i stedet. 

2. Kom kollegene dine i møte. 

Jaime-Alexis Fowler fra Empower Work deler sine tanker: «Små, positive handlinger kan ha stor effekt på de ansattes opplevelse.» Purl hadde sannsynligvis følt seg mer inkludert hos B.R.O. Capital dersom hun hadde blitt oppmuntret til å dele tankene sine. 

Fowler foreslår å innføre andre kommunikasjonskanaler enn møter for å tilby en plattform for de som ønsker å dele sine perspektiver på andre måter. Hvis du arrangerer et møte om reisepolicy, kan du legge ved noen refleksjonsspørsmål i møteinvitasjonen for å oppmuntre folk til å dele meningene sine i forkant. I etterkant av møtet kan du tilby alternative måter å gi tilbakemeldinger på, for eksempel spørreundersøkelser og fokusgrupper. Få de innadvendte med på laget! 

Det å endre bedriftskulturen eller retningslinjene kan være en krevende tålmodighetsprøve. Det kan hende at de ansatte nøler med å ta i bruk en ny fremgangsmåte og at sjefen er skeptisk til å introdusere mer fleksible reisepolicyer. Legg til rette for at folk kan formidle bekymringene sine og at de får tid til å venne seg til endringene. 

3. Lag en fleksibel policy med for eksempel et dagsbudsjett for hver enkelt by.  

Hvis en bedrift har en reisepolicy som kan tilpasses til ulike behov, øker sjansen for at man får et godt arbeidsmiljø. Den gjennomsnittlige B.R.O.-ansatte setter sikkert pris på en generøs kostgodtgjørelse som de kan bruke på kyllingvinger, mens Purl muligens ville foretrekke å bruke pengene på et luksuriøst hotell. «One size fits all»-løsningen passer ikke for Purl, og det er ikke sikkert at alle B.R.O.-ansatte er så begeistret for den heller. 

Når bedrifter utvikler en totalpris for hver enkelt by, som tar høyde for kulturelle og geografiske forskjeller, gir de de reisende muligheten til å ta egne valg. Det er en vinn-vinn-situasjon: De ansatte får et bedre arbeidsmiljø og bedriftene holder reiseutgiftene innenfor budsjettet. Denne typen fleksibilitet kan i tillegg bidra til at de reisende viser større interesse for reiseprogrammet og reisepolicyen. 

4. Sørg for at du har de rette verktøyene på plass. 

Ryktet sprer seg raskt på B.R.O. Capital. På hennes første dag rakk ikke Purl engang å komme seg ut av heisen før alle hadde fått en tekstmelding om at de hadde fått en ny kollega. Teknologien førte til at Purl ble utestengt, men det kan også være et nyttig verktøy for å sørge for at de ansatte er oppdaterte og har kontrollen. 

Fleksible reisepolicyer er avhengige av fleksible verktøy. Det er viktig at de ansatte selv har mulighet til å ta valgene knyttet til sine egne reiser (så lenge de handler i tråd med reisepolicyen) gjennom en plattform som er tilpasset deres arbeidsmetoder. Noen ganger må man endre reiseplanene sine mens man er på farten. Da hjelper det å ha et verktøy som Egencia-appen som gjør det mulig å foreta slike endringer. Niklas Nordström, Strategic purchaser hos Attendo, forteller:«[de] forventer den samme servicen uavhengig av om de bestiller online, offline eller på mobilen. Bestillingsprosessen må være rask og enkel.» 

5. Bruk den eksisterende bedriftskulturen til å formidle endringer. 

Selv om det går litt trått i begynnelsen, klarer Purl til slutt å bruke humor til å bli en del av og endre bedriftskulturen. Takket være sin ustoppelige entusiasme klarer hun å integrere seg selv på kontoret. 

I en ideell verden er alle mottakelige for endringer, slik at ansvaret for å tilpasse seg ikke havner på kun én person. Hvis du prøver å gå over til en mer fleksibel policy, lønner det seg å være klar over den nåværende kulturen. Dersom teamet ditt består av veldig saklige mennesker, kan det hende at det holder å dele nyhetene om den nye reisepolicyen via e-post. Hvis du jobber med en kreativ gjeng, kommer du kanskje lenger ved å dele en artig videosnutt på intranettet. 

Uavhengig av om du er et livlig garnnøste omgitt av B.R.O.-ansatte eller en Travel Manager i en bedrift i vekst, er det mye du kan lære av Purl. Når du skal vurdere din egen reisepolicy, kan det lønne seg å huske at fleksibilitet i kombinasjon med kontinuerlige tilbakemeldinger fra de reisende bidrar til at de ansatte blir mer involvert og knyttet til bedriften. 

Les mer om hvorfor mangfold og integrering er viktig for bedrifter i vekst i vår rapport Hva growth-hackers vet om forretningsreiser