Skip to main content

Data som kan øke de reisendes tilfredshet

Posted: 03 July 2018
Topics: Blogg
Wall-of-keys-unlock-the-answer-to-manage-travel.jpeg
Kunder som søker etter en ferie i Aruba vil i etterkant  sannsynligvis motta en rekke e-poster og reklame for flyreiser til og hoteller i Karibia. Det er ikke så rart. Desto lettere det er for en kunde å finne det de ønsker, når de ønsker det, desto mer sannsynlig er det at de bruker den bestillingssiden og gjennomfører kjøpet.

Brukertilfredshet

Amazon oppnår lojalitet fra kundene sine fordi de forstår verdien av en sømløs, effektiv og pålitelig brukeropplevelse. Et forretningsreisebyrå kan oppnå den samme typen lojalitet hos sine kunder hvis de også tilbyr en lignende opplevelse. Jo flere reisende som bruker bestillingsverktøyet, jo mer informasjon kan forretningsreisebyrået samle inn. Det å finne og samle den rette informasjonen kan øke tilfredsheten hos de reisende på tre måter.

1. Raskere bestilling

Forretningsreisende er i større og større grad ansvarlige for å bestille sine egne reiser. Denne oppgaven er riktignok administrativ, men det skal ikke ta hele dagen. Derfor må bestillingsprosessen være rask og enkel. Hvis verktøyet er brukervennlig, vil flere reisende bruke det. Dette vil igjen føre til at man får lagret en større mengde informasjon.

2. Et godt produktutvalg

Forretningsreisebyrået kan bruke rapporter til å forbedre produktutvalget de tilbyr sine reisende. Historiske data kan legges inn i de forretningsreisendes profiler, slik at man får oversikt over reisemønstrene deres. Data spiller en viktig rolle. Når du sammenstiller historiske data om de reisende, vil reisemønstrene deres bli tydelig ganske raskt. Hvis rapporter for eksempel tilsier at brukeren reiser til det samme stedet hver uke, kan det være en idé å la bestillingsverktøyet prioritere passende flyruter. Hvis brukeren pleier å bestille samme type hotell, kan man sende dem en automatisk melding som anbefaler denne typen hotell. «Tidligere bestilt av»-prinsippet gjør det enklere å sette sammen, bestille og betale for en reise. Det hele kan gjennomføres med kun noen få klikk. Reiseansvarlige kan bruke teknologien innen forretningsreiser til å skreddersy innholdet i tråd med den enkeltes behov.

3. Kundeopplevelsen

I likhet med leverandører kan reiseinnkjøperen bruke teknologien innen forretningsreiser til å samle informasjon om hvordan man kan forbedre reiseopplevelsen. Rapporter kan hjelpe en bedrifts reisende på mange måter. En lukket brukergruppe kan gi flere relevante tips og anmeldelser sammenlignet med det man kan finne på generelle sider som TripAdvisor. William Vale Hotel kan for eksempel passe ypperlig for reisende som har lyst på en kul opplevelse mens de er i New York. Samtidig kan det være nyttig å høre kollegers tilbakemeldinger om at det er langt fra hotellet i Brooklyn til møtelokalet på Upper East Side.

Informasjon om de reisende og bedriftens Travel Manager

Innsamlet informasjon om de reisende kan brukes til å kartlegge individuelle preferanser, i tillegg til å påvirke reisekostnadene. Påminnelser basert på bestillingshistorikk kan brukes til å oppmuntre til kostnadsbesparende valg, for eksempel tidlig bestilling. Vi kan se for oss at en reisende regelmessig drar til Barcelona den første tirsdagen i hver måned. Neste gang vedkommende bestiller denne reisen kan man samtidig oppmuntre til at man bestiller fly og hotell til reisen som ligger enda lenger frem i tid. Informasjon om de reisende kan også være et hjelpemiddel når man skal forhandle frem avtalepriser. Hotellpriser handler om mer enn bare romnetter. Har det vært nok endringer i siste liten som kan rettferdiggjøre den høyere prisen for det siste tilgjengelige rommet? Hvis flesteparten av de reisende i en bedrift kjører til overnattingsstedet, vil det være logisk å forhandle fram en pris som inkluderer parkering. Det riktige forretningsreisebyrået har rapporteringsverktøyet som bedriftens Travel Manager trenger for å få best mulig valuta for pengene og øke tilfredsheten hos de reisende. Dette er fremtidens forretningsreiseadministrasjon. Klikk her for å lese mer om løsningene.