Skip to main content

Forretningsreisende bruker mobil når de er på farten. Utnytter du dette?

Posted: 05 July 2017
Topics: Blogg
EmergingTechBlog2Image.jpg
Teknologi er alfa og omega for dagens forretningsreisende. De måler sin egen tilfredshet med reisen ut fra hvordan teknologien, og da mest på mobil, forenkler og forbedrer totalopplevelsen deres. Vi spurte nylig forretningsreisende globalt* om ønskene deres, og 66 % av dem svarte at de vil bestille og håndtere reisene sine i (og på tvers av) alle de ulike enhetene de har. I tillegg sa hele 55 % at de ønsket å kunne gjøre mer på mobil, slik som å sjekke inn på hotellet eller reservere leiebil. Men hva de sier stemmer ikke overens med hva de gjør. Selv om ønsket deres om å kunne benytte seg mer av mobil på forretningsreisen er sterkt, har forretningsreisende vært overraskende trege med å begynne å bruke reiseapper. Dette gjelder spesielt for forretningsreisebyråenes egne apper. De fortsetter heller å besøke nettstedene til leverandører og forretningsreisebyråer for å håndtere alle deler av reisen, fra bestilling til endringer og eventuelt til å kontakte kundeservice. Ettersom teknologien er i stadig utvikling, forventer vi at flere forretningsreisende kommer til å gå mer over til mobil. Det er allikevel ikke kun teknologien som vil sørge for overgangen. Travel Managers må selv ta til seg og fremme de mobile løsningene forretningsreisebyråene tilbyr som et viktig verktøy for reiseadministrasjonen, som bidrar til å øke etterfølgelse av reisepolicyen, gjøre det enklere å følge aktsomhetsplikten samt forbedre opplevelsen under selve reisen. Hvorfor det? Fordi ikke bare vil forretningsreisende dermed nyte godt av en raskere og mer personlig tilpasset erfaring på en hvilken som helst mobilenhet, men det vil også gagne Travel Managers, reisebestillere og reisesekretærer. Utviklingen innenfor mobil vil gi reiseansvarlige bedre verktøy til å holde oversikt over forventningene til de reisende, kommunisere tidlig med dem underveis i tilfelle endringer i reisen, forbedre forhandlingsstyrken takket være konsolidert data og øke den totale tilfredsheten med reiseprogrammet. Hvilken utvikling innenfor mobilteknologi kan du se frem til i nær framtid? Her er noen generelle trender du kan holde øye med:
Kunstig intelligens:
  • Vi regner med en stor utvikling på områder innenfor kunstig intelligens, som blant annet omfatter maskinlæring, deep learning og naturlige språklige ferdigheter allerede senere i år, i følge informasjon fra Deloitte. Bruken av disse typene teknologi fører til at søk, bestilling og kundebehandling blir smartere. Samtidig vil man motta personlig tilpasset informasjon raskere enn før. For eksempel finnes det reiseapper som benytter seg av stemmegjenkjennelse for å ta i mot instrukser fra reisende, for så å sende dem tilpasset informasjon på mobilenheten, nettbrettet eller smartklokken.
Smart data:
  • Smart data dreier seg om å forutse trender ut fra store mengder data og slik hjelpe til med å ta gode beslutninger. IBM Watson har introdusert Insight Cloud Services for å hjelpe bedrifter med å samle inn, håndtere og benytte seg av smart data på en fornuftig måte. Forretningsreisebyråer implementerer i økende grad liknende systemer for å analysere de reisendes atferdsmønstre mens de er på farten. På denne måten kan de optimalisere erfaringen de får på mobil, takket være nye og forbedrede funksjoner som gjør livet enklere for både Travel Managers, reisebestillere og reisesekretærer.
Tingenes internett / Internet of Things (IoT):
  • I løpet av det siste tiåret har det vært populært å snakke om IoT, men en undersøkelse nylig utført av Tata Consultancy Services kom frem til at selskaper innen reisebransjen også hadde investert betydelig mer i dette. Store virksomheter eksperimenterer med IoT for å kunne forbedre erfaringen de reisende får, slik som Deltas bagasjesporingsteknologi, Disneys MagicBand-ordning og Aloft Hotels sine stemmeaktiverte hotellrom. Fra de reisendes ståsted kan IoT føre til enda mer personlig tilpasning, ettersom steder de ofte besøker på forretningsreisene sine kan lagre informasjon om hva de foretrekker ut fra hvor de og mobilenheten befinner seg. På samme tid må Travel Managers ha datasikkerhet og personvern i tankene når de bruker IoT.
Store deler av denne teknologiske utviklingen er fortsatt i startfasen, men det betyr ikke at det er for tidlig å bygge opp en mobilstrategi. Dette er det rette tidspunktet for reiseansvarlige å diskutere med sine forretningsreisebyråer om mulighetene man har med deres mobilløsninger og innføre en markedsstrategi som oppfordrer de reisende til å begynne å bruke disse. Har Travel Managers de reisende på sin side, vil det bli enklere å håndtere reisepolicyene mer effektivt, holde oversikten over reiseaktiviteten og opprettholde aktsomhetsplikten og policyetterlevelse idet teknologiske nyvinninger kommer på banen. Med en aktiv strategi tilpasset både nåtiden og fremtiden vil du høste fordelene på lang sikt.  
  Du kan se frem til å lære mer om sammenhengen mellom ny teknologi og de reisendes tilfredshet i vårt neste blogginnlegg. (Besøk vår Dropp tech-sjargongen-ordliste for en dypere innsikt i nye begrep innenfor teknologien. Du kan laste ned Egencias app på iOS og Android – helt gratis!) *Egencia Business Travel and Technology survey, fjerde utgave, som publiseres i neste måned. English version: Business travelers look to mobile on the road, but are you?