Skip to main content

Teknologi står sentralt i morgensdagens reiseprogram

Posted: 11 July 2018
Topics: Blogg
Looking-under-the-hood-of-a-corporate-managed-travel-program.jpeg

Dette er grunnen til at teknologi står sentralt i morgensdagens mest suksessfulle reiseprogram

Se for deg at du i 1997 hadde spurt en heldig innehaver av en mobiltelefon om hvordan de kunne forestille seg at mobiltelefonen skulle se ut 10 år. Personen kunne kanskje ha forutsett at grafikken på et spill ville bli bedre og at man ville få et bedre utvalg av ringetoner. De ville nok ikke ha forutsett smarttelefonen, dens touch-skjerm eller det innebygde kameraet. I dag lever vi i en verden der vi kan låse opp telefonene våre ved hjelp av ansiktsgjenkjenning og bestille mat på døra via stemmeassistenten vår. Med unntak av sci-fi-forfattere, hvem kunne ha gjettet dette i 2008? Teknologien utvikler seg raskt. Vi må være forberedt på innovasjon, selv om den kan være vanskelig å spå. Bare spør hvilken som helst taxisjåfør om Uber. Morgendagens suksessfulle reiseprogrammer kommer til å bli de som anerkjenner viktigheten av dynamisk teknologi for forretningsreiser. De vil bli nødt til å regne med at atferd og preferanser vil endres kontinuerlig. Det er dette som gjelder for alle andre aspekter av livet, så hvorfor skulle det ikke gjelde for forretningsreiser også?

Valgmuligheter innen forretningsreiser

Med hjelp av teknologi har vi tilgang til enorme mengder informasjon. Vi har uendelig mange valg for hånden. Denne lettvintheten kommer imidlertid ikke uten konsekvenser. Undersøkelser utført av Google og Phocuswright viser at 55 % av de som søker etter reiser mener at de må oppsøke alt for mange ulike kilder.[1] I en verden som setter den reisende i fokus burde man ikke bare tilby et godt utvalg, men også muligheten til å kunne filtrere valgmulighetene og dermed ivareta den reisendes kontroll. Måten dette gjøres på forbedres stadig og vil bli mer og mer avansert i tiden som kommer.

En blanding av mennesker og teknologi

Bruken av kunstig intelligens og chatbots øker. Både bedrifter og enkeltpersoner innser at hvis man bruker denne teknologien riktig, kan man levere kundeservice av høy kvalitet raskere og mer kontinuerlig[2].  En ny undersøkelse[3] viser at to av tre ikke har noen problemer med å kontakte en bedrift via en chatbot. Andre undersøkelser viser at millenniumsgenerasjonen ikke har noen problemer med å bruke chatbots til å utføre komplekse samhandlinger, for eksempel banktjenester. For bare noen få år siden ville dette vært utenkelig.[4]  Vår reise- og teknologiundersøkelse[5] viste derimot at 50 % av reisende foretrekker å snakke med et menneske dersom det oppstår et problem, særlig hvis de er på farten. Den rette kombinasjonen av teknologi og mennesker kan bidra til å skape den perfekte servicebalansen som on-demand-generasjonen forventer.

Det beste for den reisende

Teknologi kan bidra til å tette sikkerhetshullene for de reisende. En ny undersøkelse utført av Concur viste at av de 53 % reisende som hadde befunnet seg i nærheten av en farlig hendelse mens de var på forretningsreise, hadde 41 % ikke blitt kontaktet av bedriften sin.[6] I et slikt tilfelle handler avgjørelsen om valget av forretningsreisepartner ikke bare bare om pris, men også om kvaliteten på forretningsreise-teknologien, og om graden av sikkerhet de kan tilby for de reisende. Teknologien innen forretningsreiser har kommet langt i løpet av de siste ti årene, takket være smarttelefoner og smarte søkefunksjoner. Forretningsreisebransjen vil utvikle seg enda mer i årene som kommer ettersom bruken av stemme- og personaliseringsteknologi blir mer utbredt. Bedriftene må sørge for at de bruker et forretningsreisebyrå som er i stand til å ta i bruk den nye teknologien etter hvert som den blir tilgjengelig. Man kan ikke bare investere i tidligere suksesser, men også i kommende innovasjon. Les mer om Egencias løsninger: [1] Google Phocuswright leisure study [2] The State of Chatbots 2018, Drift  [3]Rapporten Humanity in the Machine 2016, Mindshare og Goldsmith’s University, University of London [4] Millennials and Chatbots, ORC International [5] 4. utgave av Egencia Business Travel and Technology Survey [6] Undersøkelsen Duty of Care, oktober 2017, Concur