Skip to main content

Slik kan du få større innflytelse på arbeidsplassen med tre enkle strategier

Posted: 14 September 2017
Topics: Blogg
Influence_LG-blog-main-image.jpg
Lelia Gowland, Principal, Gowland, LLC  Hvis du er reiseinnkjøper, er sjansen stor for at du også er en kvinne. 71 % av GBTAs medlemmer med tittel innkjøper, er kvinner. Siden mange reiseinnkjøpere rapporterer til finans- og innkjøpsavdelinger, er det også en stor sjanse for at de rapporterer til en mann – kvinner besitter kun 12 % av alle finansdirektørstillinger i S&P500. I motsetning til i ingeniør- eller teknologifagene er det mange kvinner i reiseindustrien som en helhet, bare ikke i lederstillingene. Så hva i all verden må vi gjøre for å jevne ut spillet? Endring av bransjekulturen og forfremming av flere kvinner er bra på lang sikt, men det øker ikke akkurat innflytelsen din i dag. Her er strategiene du kan bruke for å få større innflytelse både hos ledelsen og de reisende.

1. Finn ut hva slags nettverksbygging som fungerer for deg.

Å bygge relasjoner og møte nye mennesker er nøkkelen til å øke innflytelsen din, men hvis du ikke orker tanken på enda mer småprat på en fredagspils, fortvil ikke. Det er mange måter å tilnærme seg nettverksbygging, inkludert gruppeaktiviteter og yrkesorganisasjoner. En kvinne fortalte meg at firmaet hennes bruker masse penger på å underholde kunder med aktiviteter mest for menn, så hun tar folk med på musikal eller spa og kaller det spøkefullt for «golf». Bygg nettverk på dine betingelser og samle en gruppe kolleger for å gjøre ting du liker. Delte aktiviteter er en flott måte å bygge forbindelser på, men pass på å snakke om jobben når du er i gang. Yrkesorganisasjoner som ACTE og GBTA kan gi en mulighet til å snakke om trender i bransjen, lære nye ferdigheter og sette strategier for karriereutvikling. Siden de fleste ansatte på lavere nivå i reiseindustrien er kvinner, ser noen bransjeveteraner på yrkesorganisasjoner som nøkkelen til å utvikle en bane for lederskap for kvinner. Uansett hva som er nettverksstrategien din, ikke glem å sosialisere med menn. Kvinners personlige og profesjonelle nettverk består i større grad av andre kvinner. Selv om mange kvinner kan gi fenomenal faglig støtte, går du glipp av de med størst innflytelse i reiselivet hvis du bare bygger nettverk med kvinner.

2. Vær en som kobler mennesker sammen.

Som weeSprings CEO Allyson Downey foreslår, «vær sjenerøs med forbindelse dine.» Hun forklarer det på denne måten: «Når jeg møter en ny person er det første jeg tenker på om jeg kjenner noen som kan være til hjelp for vedkommende.» Når du knytter folk sammen, får det deg til å virke omtenksom og tilstede, du opparbeider en bedre relasjon med begge parter og øker sjansen for at de vil gjengjelde tjenesten. Mange av mine nærmeste venner og kontakter i jobbsammenheng har jeg fått fra det jeg kaller venne-blind dates – de gangene venner og kolleger har sagt, «du må treffe den og den.» Det trenger ikke å være personer på samme ståsted som deg for å være virkningsfullt. Jeg hadde kaffe med en student som foreslo at jeg skulle møte professoren hennes siden vi delte en interesse for kvinners opplevelser under forhandlinger. Professoren og jeg kom godt ut av det med hverandre, og nå har vi regelmessige mastermind-økter.

3. Finn måter å investere i dine nåværende forbindelser/relasjoner.

Vi hører ofte om ettertraktede «mentor»- og «sponsor»-roller, men hva hvis i stedet for å lete etter vår personlige mentor, erkjenner at vi allerede har dem? En mentor er bare en erfaren rådgiver som du stoler på. En sponsor er en som ser etter muligheter for deg, som snakker bra om prestasjonene dine, og som bruker hans/hennes innflytelse til å fremme karrieren din. Ingen rolle nødvendiggjør den betydelige forskjellen i alder eller suksess vi nå i stor grad har blitt vant med. Her er noen måter man kan ta på seg roller for hverandre:
Som mentorer: gi innspill og råd
  • Gi tilbakemelding på presentasjoner, rapporter og andre arbeidsoppgaver. Kvinner spør etter tilbakemeldinger like ofte som menn, men har mindre sannsynlighet for å få det. Har du en venninne som skal holde en stor presentasjon? Foreslå en gjennomgang der du kan hjelpe henne med å forbedre og jobbe med innholdet.
  • Opprett en målsettingsgruppe som er laget for å hjelpe hverandre med å utvikle og oppnå ambisiøse faglige mål. Tenk deg hvert medlem av dette laget som delvis en forbindelse, delvis en cheerleader og delvis en ansvarlig venn.
Som sponsorer: understøtte og oppmuntre
  • Nominer hverandre for prosjekter, jobber og utmerkelser. «Det var bare ikke nok kvalifiserte kvinnelige søkere», er noe vi hører altfor ofte. Oppmuntre kvinner til å søke, og snakk positivt om dem til beslutningstakerne.
  • Bruk forsterkning. Når en kvinne gjør et viktig poeng i et møte, gjenta det og gi henne anerkjennelse for det. Dette bidrar til å gi ideen troverdighet og forhindre «idetyveri», der en fyr sier det samme to minutter senere, og alle synes det er strålende. Det kan høres ut som dette: «La oss gå tilbake til det Mallory sa om hvordan fjerne friksjon i kundereisen.»
  • Feire hverandres suksesser privat, rundt VIPer og på sosiale medier. Siden kvinner kan oppleve negative konsekvenser av å skryte, hjelper det å ha venninner til å lovprise en. (Engasjer deg i å lære virkningsfulle måter å markedsføre deg selv på også.)
Nå er tiden inne for å sette ting ut i praksis! Disse strategiene kan hjelpe deg med å bygge nettverket ditt, øke innflytelsen din samtidig som du har det gøy underveis. (Er du involvert i en yrkesorganisasjon eller bransjegruppe som har fokus på kvinner? Hvilke strategier for å øke innflytelsen din har fungert for deg? Fortell oss på Twitter!)